Stor mangel på sikrede parkeringspladser i Norge
Erhvervschauffører er pålagt at hvile, men har kun ganske få sikre steder at gøre det.
Røveri og tyveri er desværre blevet en del af hverdagen, mere end fire ud af ti norske lastvognsejere, der er medlem af NLF, har oplevet kriminelle handlinger mens de har været i gang med at udføre en opgave.
Imidlertid anmeldes under halvdelen af sagerne grundet lav tiltro til Politiet. Førere af tunge køretøjer er pålagt at hvile, med et døgnhvil på 11 timer som det længste afbræk i kørslen.
Det skal kunne afvikles i fred og ro, i trygge omgivelser,
Imidlertid er arbejdsdagen erhvervschauffører præget af helt andre elementer. I efterår gennemførte Norges Lastbileier-Forbund (NLF) en medlemsundersøgelse i samarbejde med IF Skadeforsikring.
Resultatet er skræmmende: Mere end fire ud af ti lastebilejere har oplevet tyveri eller røveri i forbindelse med opgaver. Dieseltyveri, som var et ikke-eksisterende ord for få år siden, er nu dagligdags og udgør den største andelen av tyverierne. 64 % har oplevet at blive frastjålet diesel! 3 % af lastebilejerne har erfaret kriminelle forhold af endog mere alvorlig grad, som vold, overgreb og afpresning.
Det er alarmerende at under halvparten af lastebilejerne som oplever røveri, tyveri o.l. anmelder forholdene, noget de først og fremmest begrunder med at politiet ikke prioriterer sådanne sager. Kun 22 % af de norske lastebilejere oplever at norske døgnhvilepladser er trygge, og dette er uafhængig af landsdel. Imidlertid er det ifølge undersøgelsen særligt på Østlandet og Sørlandet de kriminelle forholdene foregår.
– NLF bede myndighederne om snarest at fremlægge en national plan for døgnhvilepladser. Det kan ikke være sådan at en hel erhvervsgruppe skal føle sig utrygge og truet på arbejdsdagen. Det er helt utroligt at Norges trafikknudepunkt for godstrafik, Oslo, ikke har en eneste døgnhvileplads og at der i hele Norge kun findes 15 godkendte døgnhvilepladser, siger administrerende direktør hos NLF, Geir A. Mo.
– If mener at myndighederne hurtigst muligt må få etableret flere godkendte døgnhvilepladser. Det vil være et afgørende bidrag for erhvervschaufførernes arbejdsmiljø og for trafiksikkerheden generelt, siger leder for myndighedskontakten i If, Elin Klakken.
På arkivfotoet ses Security Park Schweden – der er en overvåget og sikret parkeringsplads til lastvognstog, der ligger ved Truck Stop Hyltena i Hyltena, lidt syd for Jönköping.
Security Park Schweden er etableret som et samarbejde mellem SanTek, Statoil, Perimeter Protection Group og Securitas. Som det fremgår af billedet, var der på tidspunktet hvor billedet blev taget, ikke den store søgning på pladsen, hvor der skal betales et mindre gebyr.