23948sdkhjf

Obligatoriske bompenge på norske veje

Norges regering har fremsat et lovforslag i det norske Storting, der muliggør, at alle køretøjer – uanset nationalitet – over 3500 kg kan kræves udstyret med en elektronisk betalingsanordning til brug for bompengebetaling på det norske vejnet.

Norges regering har fremsat et lovforslag i det norske Storting, der muliggør, at alle køretøjer – uanset nationalitet – over 3500 kg kan kræves udstyret med en elektronisk betalingsanordning til brug for bompengebetaling på det norske vejnet.



En såkaldt bompengebrik.

I en pressemeddelelse fra den norske samferdselsminister Marit Arnstad hedder det, at en ordning med obligatorisk bompengebrikker for køretøjer over 3.500 kg vil betyde mere effektiv opkrævning, lavere driftsomkostninger og forøgede bompengeindtægter for de norske bompengeselskaber. I dag døjer bompengeselskaberne med høje opkrævningsomkostninger og tab på lastbiler, der ikke betaler, når de opkræves efter passage.

Samtidig påpeges det, at ordningen vil fremme konkurrencen på lige vilkår mellem norsk og udenlandsk transporterhverv, da en del udenlandske vognmænd i dag undlader at betale bompenge.

Den norske vognmandsorganisation NLF er meget tilfreds med initiativet og roser samferdselsministeren for at sætte ind mod konkurrenceforvridningen. Men NLF mener ikke, at lovforslaget indeholder indbetalingsløsninger, der sikrer faktisk indbetaling.

- Skal ordningen have nogen effekt, må der som tillæg til brikken også være krav om bankgaranti eller kreditkortbetaling på grænsen, forlyder det i en pressemeddelelse fra NLF.

DTLs underdirektør Ove Holm ser ikke de store problemer for danske vognmænd ved en obligatorisk ordning.

- Jeg vil tro, at langt de fleste, der regelmæssigt kører Norge, i forvejen har tegnet abonnement. Den danske brobizz, der anvendes på Storebælt og Øresund, fungerer også i Norge. Afregningen sker da automatisk mellem Sund og Bælt og det enkelte norske bompengeselskab.

Ove Holm understreger, at det norske system ikke som i Danmark er en vejbenyttelsesafgift for generel brug af infrastrukturen. ”Der er tale om flere bompengeordninger for konkret brug af veje og tunneler, der i Norge er særdeles omkostningstungt at anlægge. De to systemer kan ikke sammenlignes”.

Investeringer i udbygning af det offentlige vejnet i Norge er i dag finansieret gennem en kombination af bevillinger fra staten, amtskommunerne og kommunerne samt bompenge, der administreres af kommunale og amtskommunale bompengeselskaber.

Sund og Bælt oplyser, at man i 2012 håndterede omkring en halv million afregninger for lastbiler, der anvendte den danske brobizz på betalingsveje i Norge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062