Emma Mærsk tømt for vand
Lørdag blev det sidste vand pumpet ud af maskinrummet på Maersk Lines containerskib Emma Maersk, der ligger på værft i Palermo.
Force Technology skal nu sammen med andre eksperter forsøge at finde årsagen til ulykken.
- Et af de spørgsmål, vi meget gerne vil have svar på, er, om skaden er noget specielt for Emma Mærsk, eller om den kan forekomme på de syv andre skibe i serien, siger driftschef for Maersk Line, Palle B. Laursen, til Ingeniøren.
Et hold af eksperter fra Maersk Line, Force Technology og Rolls-Royce har sammen med klassifikationsbureauet ABS besigtiget skaderne på nærmeste hold.
Det løsrevne thrustergear skal nu undersøges af producenten Rolls-Royce, mens revnen i tunnelen bliver skåret ud og sendt til undersøgelse hos Force Technology i Københan.
Emma Mærsk blev ramt af en kraftig vandindtrængning i maskinrummet den 1. februar, mens skibet befandt sig ved indsejlingen til Suezkanalen.