23948sdkhjf

Positive udsigter for Aarhus Havn

Melding fra Maersk Line om at Aarhus Havn vil blive anløbet af containerrederiets nye Tripple E-skibe fra august.

Melding fra Maersk Line om at Aarhus Havn vil blive anløbet af containerrederiets nye Tripple E-skibe fra august.



Fra august får Aarhus Havn befæstet sine oversøiske containerforbindelser væsentligt, når verdens største containerrederi Maersk Line indsætter det første af de i alt 20 containerkæmper i Tripple E-klassen, som rederiet har i ordre.

Skibene i Tripple E-klassen bliver med en kapacitet på 18.000 TEU verdens ubetinget største containerskibe og de skal indsættes på de vigtigste ruter mellem Asien og Europa.

Havnedirektør Bjarne Mathiesen glæder sig over meddelelsen fra Maersk, og han peger samtidig på, at Aarhus Havn efter en udfordrende periode med nedgang i omsætningen og en nødvendig tilpasning af driftsomkostningerne er mere klar til nye forretninger end nogensinde før.

- Vi har gjort et stort arbejde for at få rationaliseret hele driften. Vi har outsourcet en del af vores kranservice, og for den resterende kranservice har vi forhandlet os frem til en ny lokalaftale. Det betyder samlet set, at vi konkurrencemæssigt står stærkere end tidligere,” siger Bjarne Mathiesen i forbindelse med offentliggørelsen af Aarhus Havns årsregnskab for 2012..

Faldende godsomsætning

På trods af nedgang i markedet, en markant overkapacitet i mange europæiske havne og overkapacitet i skibsflåden – og som konsekvens heraf et pres på havnepriserne - har Aarhus Havns bestræbelser på at trimme virksomheden resulteret i et positivt resultat for 2012. Selv om havnens samlede omsætning blev 12 pct. mindre end budgetteret, lykkedes det at realisere et overskud på 22 mio. kr., hvilket er 6 mio. kr. over budget. Den vigende omsætning er primært et resultat af en nedgang i godsomsætningen på 10 pct. til 8,5 mio. tons gods. Omsætningen af containergods faldt med 6 pct. til 404.000 TEUs.

- Godsomsætningen er påvirket af forbrugernes tilbageholdenhed i både ind- og udland. Vores kunder på det område er danske virksomheder, der benytter skibstransport til import og eksport, og det vigende forbrug slår direkte igennem på vores omsætning, forklarer Bjarne Mathiesen.

Aarhus byråd godkendte Aarhus Havns regnskab på onsdagens byrådsmøde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063