Hollandsk vognmandsorganisation kræver mere lige konkurrencevilkår
Brancheorganisationen TLN i Holland er enige med NLA om behovet for fortsat begrænsning på cabotageområdet.
TLN – der repræsenterer en bred vifte af hollandske transportvirksomheder fra små vognmænd til globale transportvirksomheder – mener, at der er behov for en udjævning af konkurrencevilkårene på det europæiske vejtransportmarked før tiden er moden til et indre transportmarked i EU.
Det kom frem, da TLN var værter for et møde i dag onsdag med de nordiske vognmandsorganisationer i NLA.
Den hollandske regering offentliggjorde for to uger siden en rapport, der beskriver konsekvenserne af en liberalisering af det europæiske transportmarked.
Ifølge NLAs formand, adm. direktør i Dansk Transport & Logistik Erik Østergaard, så er NLA og TLN er på linje, når det gælder forholdet til de eksisterende cabotageregler:
- Vi er enige om, at der er et påtrængende behov for at udvikle en klar og utvetydig lovgivning og kontrolpraksis på europæisk plan og nationalt. Vognmænd og chauffører har brug for klarhed for at sikre fair konkurrence. Alt andet vil være uansvarligt og vil have ødelæggende effekt for markedet for vejtransport og chauffører.
Organisationerne er angiveligt samtidig enige om, at cabotage skal være en midlertidig mulighed i tilknytning til internationale transporter – og skal altså ikke kunne sættes i system og bruges til at forvride konkurrencebetingelserne.
Erik Østergaard, der mødtes med TLNs præsident Alexander Sakkers, er tilfreds med, at NLA og TLN har den samme tilgang til cabotage.
- Vi har nu en enighed blandt erhvervsorganisationerne, der strækker sig fra Norden til Tyskland, Frankrig og Holland. Det tilfører yderligere 5.500 virksomheder som vægt bag ved vores budskab om, at cabotageproblemerne er reelle og bør tackles seriøst.