23948sdkhjf

Fortsat krisetid – eller er det normale tilstande

Sådan spurgte formanden for SØV (Sydøstjyllands Vognmandsforening), vognmand Per Rasmussen, da han på generalforsamlingen i lørdags aflagde sin beretning for det forgangne år.

Sådan spurgte formanden for SØV (Sydøstjyllands Vognmandsforening), vognmand Per Rasmussen, da han på generalforsamlingen i lørdags aflagde sin beretning for det forgangne år.



-Endnu et turbulent år. Pilen peger stadig ikke opad. 2012 har vist sig som et skuffende år som følge af den fortsatte økonomiske usikkerhed og tillidskrise hos forbrugere og virksomheder, som har svækket efterspørgslen. Selvom der har været vækst i den indenlandske omsætning i vejgodstransporten siden krisens bund i midten af 2010, er der fortsat langt op til de gode tider, og de seneste tal tyder på, at fremgangen er begyndt at klinge af, sagde Per Rasmussen, der også pegede på at antallet af konkurser i vejgodstransport, som toppede i maj 2010, er faldet med mere end en tredjedel i 2012, men det ligger fortsat ubehageligt højt.

Den nye godkørselslov fik også et par ord med på vejen

-Med et flertal på 62 mod 42 stemmer vedtog Folketinget i 2012 en ændring af godskørselsloven, der indebærer, at der oprettes et såkaldt overenskomstnævn bestående af 5 medlemmer – fire udpeget af arbejdsmarkedets parter og en formand udpeget af Arbejdsretten.

Efter DTLs opfattelse er der slet ikke tale om, at man derved afskaffer den danske aftalemodel på overenskomstområdet, som det er blevet fremhævet af visse organisationer. DTL har derfor arbejdet kraftigt for oprettelsen af nævnet.

-Den nuværende vægtgrænse på 3.500 kg giver anledning til unfair konkurrence og en skævvridning af konkurrenceforholdene mellem lastbiler, der vejer over 3.500 kg og varebiler under 3.500 kg, der kan køre stort set uden nogen form for regulering.

DTL kunne i juni 2012 præsentere et notat, der nøje analyserede omkostningerne. Af beregningerne fremgik det, at antallet af virksomheder, der kører gods med varebil for fremmed regning, vurderes til en fjerdedel af det, som Trafikstyrelsen selv var kommet frem til – nemlig godt 4.000 virksomheder, der i givet fald skulle underlægges krav om vejtransporttilladelse

Resultatet af DTLs pres var, at transportministeren nu har bedt Vejtransportrådet om at vurdere fordele og ulemper ved en tilladelsesordning for varebiler. En rapport om situationen med varebiler i markedet for godstransport forventes at være på gaden engang i marts i år.

Heller ikke DTLs ønsker om en regulering af traktorernes aktiviteter på de danske veje fandt denne gang vej til godskørselsloven. Men sagen er ikke opgivet af den grund, og flere og flere politikere har givet DTL ret i, at der bør ses på traktorområdet – særligt fordi de i stigende omfang udgør en konkurrencefaktor i forhold til lastbiler, sagde Per Rasmussen.

Cabotage debatten foregår stadig med uformindsket styrke

-Jeg har noteret mig en stigning i antallet af kontroller. Det må og kan kun være en fordel for den lovlydige danske vognmand med orden i tingene, sagde Per Rasmussen til de fremmødte medlemmer.

Formanden Per Rasmussen blev genvalgt for en ny et-årig periode.

Niels Erik Madsen og Niels Rasmussen var på valg til bestyrelsen, hvor Niels Rasmussen på forhånd havde sagt nej tak til at modtage genvalg. Niels Erik Madsen blev genvalgt og som nyt bestyrelsesmedlem blev Søren H. Pedersen, Egtved, valgt.

Bestyrelsen består nu af formand Per Rasmussen, Klakring, Henrik Jessen, Fredericia, Niels Erik Madsen, Horsens, Jørgen Egeskov, Vamdrup, Jens Aage Daugaard, Aagaard, Morten Gade, Vejle,Erik Pedersen, Give, Søren H. Pedersen, Egtved og Bjarne Andersen, Ødis Bramdrup.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078