23948sdkhjf

Scania og Siemens i samarbejde om eldrevne lastbiler

Scania og Siemens har indledt et samarbejde, som indebærer en integrering af Siemens teknik for strømforsyning af køretøjer med Scanias kunnen, når det gælder elektrificering af drivliner i lastbiler og busser.

Scania og Siemens har indledt et samarbejde, som indebærer en integrering af Siemens teknik for strømforsyning af køretøjer med Scanias kunnen, når det gælder elektrificering af drivliner i lastbiler og busser.



Samarbejdet betyder, at Scania kan blive først i verden med eldrevne lastkøretøjer og elveje til kommercielt brug.

Scania har gennem lang tid udforsket muligheden for elektrificering af drivlinien i busser og lastbiler.

Siemens har arbejdet med teknik, hvor køretøjer med elektrificeret drivline får kraft fra en ledning i luften via en så kaldt pantograf, strømmodtager, på taget.

Scania og Siemens har nu indledt et samarbejde med hensigt på at videreudvikle teknikken og udvikle eldrevne lastbiler for kommercielt brug.

− Fuldskala demonstration af elektrificerede vejafsnit kan hurtigt blive en realitet gennem dette samarbejde. Brændstofbesparelserne, som muligøres gennem elektrificering er store og samarbejdet kan blive grundstenen for fossilfri vejtransport, siger Scanias salgs og markedsdirektør Henrik Henriksson.

Scania stræber kontinuerligt efter at reducere de tunge transporters miljøpåvirkning og udviklingen mod eldrevne køretøjer bliver en vigtige del i overgangen mod et miljømæssigt mere holdbart transportsystem.

Scanias drivlineteknologi med en hybriddrivline som base, det vil sige en kombination af el- og forbrændingsmotor, kan kompletteres med overførsel af el via en ledning i luften, en såkaldt konduktion, eller strømforsyning af køretøjet via vejbanen, en såkaldt induktion og dermed blive helt elforsynet på elektriske vejafsnit.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063