23948sdkhjf

Opdateret: Undersøg problemets omfang

Debat: Direktør Mogens Therkelsen stiller spørgsmålstegn ved øget videoovervågning af udenlandske lastbiler ved indkørsel til Danmark - han har også sendt forespørgslen til transportminister Henrik Dam Kristensen.

Debat: Direktør Mogens Therkelsen stiller spørgsmålstegn ved øget videoovervågning af udenlandske lastbiler ved indkørsel til Danmark - han har også sendt forespørgslen til transportminister Henrik Dam Kristensen.



Mogens Therkelsen, der også er formand for Dansk Industri i Sønderjylland, skriver bl.a.: DTL har sammen med 3F nu påpeget, at det bare er den eneste saliggørelse at få sådanne overvågninger ved indgangs vejene til DK. Da det her drejer sig om rigtig store investeringer, og da Transportministeriet og andre ministerier hele tiden fattes penge, mener jeg, der bør sættes en tilbundsgående undersøgelse i gang, fvor at fastslå, for mange udenlandske lastbiler ikke betaler vejafgift i Danmark?

Det er så nemt blot at komme med påstande, som til dags dato på ingen måder er dokumenteret.

Men hertil må jeg fastholde, at så længe der kun står nogle skilte, der henviser til at der skal betales, men overhovedet ingen steder er henvisning til (på flere sprog), hvor det er muligt at betale via betalingsautomater, så længe må man påregne, der vil være nogen, som kører igennem, idet der mangler muligheder for døgnets 24 timer 7 dage om ugen at finde et betalingssted.

Jeg kender ingen steder i hele Europa, hvor der er betalingspligt, hvor der er så mangelfuld oplysninger herom, som vi har ved indfaldsvejene til Danmark. Så en stor del er helt klart selvforskyldt.

Alle steder, hvor der er betalingspligt - om det er på P- pladser rundt i Danmark eller lignende, er der henvisninger på flere sprog. Hvorfor tror myndighederne så ikke, at det er nødvendigt ved indkørsel til Danmark ift. betaling af vejafgiften?

Så DTL og 3F: Pres hellere på myndighederne, så de får disse betalingssteder etableret umiddelbart ved indkørselsvejene til Danmark og med henvisningsskilte på flere sprog.

Så kan vi herefter køre en eventuel ”hetz” mod udenlandske vognmænd og deres medarbejdere, som DTL og 3 F gerne vil.

Svar fra DTL

Underdirektør Ove Holm fra Dansk Transport & Logistik svarer på Mogens Therkelsens kritik af DTL:

DTL er enig med Mogens Therkelsen i, at skiltningen godt kan være bedre. Men det er også værd at fremhæve, at betaling kan ske på over 600 forskellige adresser i Europa herunder i Danmark, Sverige og Tyskland.

Desuden kan vejbenyttelsesafgiften betales på internettet. Det burde ikke være uoverkommeligt, da der ikke siden 2008 har været et krav om et papir-bevis i lastbilen – blot lastbilen er registreret på sin nummerplade i den centrale database for vejbenyttelsesafgiften, der ligger hos afgiftsselskabet Ages i Holland. Man kan se mere på ages.de og skat.dk.

Ved flere tidligere tungvognskontroller har politiet konstateret, at over 10 pct. af de udenlandske lastbiler ikke har betalt vejbenyttelsesafgift. Så der er et problem.

Det burde være en overkommelig opgave og udgift at sikre kameraovervågning. Flere af de centrale punkter er allerede forsynet med kameraer, og teknisk set bør det kunne løses uden de store omkostninger.

DTL har intet imod udenlandske vognmænd. DTL har noget imod unfair konkurrence. Det er andre organisationer da vist også enig med os i.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081