Rederiforeningen ønsker forstærket indsats mod vestafrikanske pirater
Mens de somaliske pirater for alvor er trængt i defensiven lider søfarten i stigende grad under vestafrikanske piraters hærgen.
I sidste uge kostede et mislykket kapringsforsøg en fiskeskipper livet, inden piraterne blev fordrevet af et nigerianske flådefartøj. Et par dage senere blev et offshore-support skib kapret. Det er blot de seneste eksempler på, at pirater udgør et stigende problem i farvandet ud for Nigeria og en række nabolande.
Derfor søger Danmarks Rederiforening nu via Frankrig, EU og Udenrigsministeriet at øge sikkerheden for danske handelsskibe i farvandene ud for Vestafrika.
- Skibskapringer og forsøg på kapringer har de seneste måneder understreget, at det er vigtigt at have stor fokus på situationen i Guinea-bugten ud for Vestafrika. Danmarks Rederiforening arbejder på flere fronter for at sikre skibsfarten i de pirathærgede farvande, hedder det i den seneste udgave af foreningens nyhedsbrev ”Kompas”.
Vicedirektør Jan Fritz Hansen rejser snarest til Paris for at drøfte situationen med de franske myndigheder, som via deres status som tidligere kolonimagt for en række af de vestafrikanske lande allerede patruljerer med flådefartøjer i området.
- Som branche har vi via en mangesidet indsats stabiliseret situationen i Østafrika. Vi ønsker nu at tydeliggøre over for blandt andre de franske myndigheder, at vi også er klar til at yde en indsats på den anden side af kontinentet for at forebygge og bekæmpe pirateri, siger Jan Fritz Hansen, der foruden at være vicedirektør i Danmarks Rederiforening er formand for EU’s piratkomité.
Bevæbnede vagterSom følge af den stigende pirataktivitet i området, herunder tre angreb inden for otte dage i februar, har myndighederne i bl.a. Nigeria øget patruljeringen til havs. Situationen er dog stadig præget af usikkerhed, og Rederiforeningen har derfor bedt udenrigsminister Villy Søvndal lægge pres på
landene i området for at øge indsatsen yderligere. Bevæbnede vagter om bord på handelsskibene har vist sig særdeles effektivt mod pirater ud for Østafrika, hvor antallet af angreb er faldet. Den regionale lovgivning i Vestafrika tillader dog kun i meget begrænset omfang brugen af private, bevæbnede vagter om bord.
Det håber Rederiforeningen, med støtte fra EU-kommissionen, på kan ændre sig som følge af den internationale ISO-standard, som bevæbnede vagter og vagtværn skal certificeres efter.