Nu begynder udbygningen af Vestfynske Motorvej
Torsdag, den 7. marts, klokken 06.00 begynder selve udbygningsarbejdet på de ti kilometer motorvej mellem Nørre Aaby og Middelfart på Fyn.
I første omgang er det sydsiden af motorvejen, der skal udbygges fra to til tre spor. Arbejdet varer frem til december 2013.
I Vejdirektoratet er der glæde over, at vejprojektet nu træder ind i en afgørende fase, fortæller projektleder Mike Boesen:
- Nu går vi for alvor i gang med at gøre fremkommeligheden på motorvejen bedre for trafikanterne. Det er derfor, vi er her.
- Vi er helt med på, at arbejdet kommer til at genere trafikanterne det næste stykke tid. Men jeg håber, at folk vil huske på, at vi udbygger motorvejen for at give dem en langt bedre og mere sikker rejse, når vi er færdige.
Mens vejen udbygges skal al trafikken på anlægsstrækningen køre i nordsiden af motorvejen på fire spor, så der kan arbejdes med udbygningen i hele sydsiden.
Trafikanterne i østgående retning skal derfor være opmærksomme på trafikomlægning til det nordlige spor umiddelbart efter Den nye Lillebæltsbro. Trafikanterne i begge retninger skal være opmærksomme på en hastighedsbegrænsning på maksimalt 80 km/t.
Da der skal være plads til fire vognbaner med trafik - i stedet for normalt to - i hele nordsiden af motorvejen, har det været nødvendigt at inddrage nødspor og midterrabat til kørespor. Derfor kan redningskøretøjer have vanskeligt ved at nå frem til et uheldssted, da kø sandsynligvis vil spærre dem vejen. Men det er der råd for.
Vejdirektoratet har oprettet en beredskabsvej på selve byggepladsen lige på den anden side af midterautoværnet. På den måde kan redningskøretøjer uhindret komme frem på hele strækningen og gøre holdt lige ud for et eventuelt uheld.
- Folk skal ikke være nervøse for, at beredskabet ikke kan hjælpe dem, skulle uheldet være ude. Tværtimod har vi sikret os, at beredskabet nemt og hurtigt kan komme frem, siger Mike Boesen.
Beredskabsvejen kombineret med nødlommer for hver 500 meter på hele strækningen sikrer dermed, at der hurtigst muligt kommer gang i trafikken igen, hvis der sker et uheld.
Udbygningen i sydsiden sker frem til december 2013. Tilsvarende vil nordsiden blive udbygget i 2014, mens al trafikken vil køre i sydsiden.
Vejprojektet er helt færdigt i 2015.