23948sdkhjf

Nyt dansk Fuso koncept

Italiensk fejebladsopbygning med lav egenvægt på Fuso Canter-chassis tilbydes nu på det danske marked.

Italiensk fejebladsopbygning med lav egenvægt på Fuso Canter-chassis tilbydes nu på det danske marked.



I fjor lancerede Mitsubishi Danmark de første eksemplarer af de opdaterede modeller i Fuso Canter serien. En af Fuso Canter seriens mange forcer, er at chassiserne er udviklet med henblik på nem eftermontering af stort set alle tænkelige opbygninger, der holder sig indenfor en maksimal totalvægt på optil 7,5 ton.

Eksempelvis bokslad, tippelad og ”fejeblad” til transport af havarerede personbiler og mindre varebiler.

Og det er netop et af de såkaldte fejeblade, der spiller en væsentlig rolle i et nyt dansk Fuso Koncept. Det er i korte træk er en speciel kombination med et Fuso 7C18 chassis, udstyret med dobbeltkabine og en opbygning fra den italienske producent Omars, som er en af Europas førende specialister på området transport-og bjergningsbiler.

Det danske importselskab TowTec ApS i Langeskov på Fyn, har netop leveret det første eksemplar af Fuso Konceptet til Dansk Autohjælp i Lunderskov

- Udover at medvirke til øget omsætning i forretningen fra dag et, er det meningen, at det første eksemplar skal fungere som intern og ekstern demobil, siger Sven Riggelsen, som er delejer i importselskabet og vagtchef hos Dansk Autohjælp i Lunderskov.

Lav egenvægt

For at give så høj nyttelast, som muligt, er fejebladet primært bygget op i aluminium. Udstyrslisten indeholder blandet andet et 4,5 ton spil og en to ton gril.

- At valget på chassis faldt ud til Fusos fordel skyldes flere faktorer. Den vigtigste af alle var Fusoens maksimale tekniske bagakseltryk, der gør det muligt at udnytte grillens maksimalt lovlige belastning på to ton. Men derudover blev der også skelet til manøvredygtighed, kortest mulige vendecirkel og højest mulige nyttelast, fastslår Sven Riggelsen.

Køretøjslængden er 8,40 m., ladlængden 5,5 m., akselafstanden 4,75 m. og udhænget over bagakslen er 2,5 m. Det maksimale teknisk bagakseltryk er 6.000 kg.

Den vejledende pris er 720.000 kr. ex moms, fordelt med 400.000 kr. for chassis og 320.000 kr. for opbygningen.

Som helhed består den nye Fuso Canter-serie af fire basismodeller, der dækker de fire segmenter 3,5 tons, 5,5 tons, 6,3 tons og 7,5 tons totalvægt. De umiddelbare mest interessante nyheder er forbundet med ansigtsløftede førerhuse og nydesignet interiør, nye Euro 5 motorer med EEV-certificering, fuldautomatisk gearskifte og en bred vifte af akselafstande og ekstraudstyr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047