Milliarder til den kollektive trafik
Ny togfond skal investerer 27,5 milliarder kroner i bedre og grønnere kollektiv trafik.
Statsminister Helle Thorning-Schmidt kunne i dag sammen med skatteministeren, energiministeren og transportministeren præsentere en ny infrastrukturplan, der ligger op til et kraftigt løft til togtrafikken over de næste tre årtier.
- De rejsende sparer tid, vi flytter trafik fra vej til skinner, og vi forbedrer miljø og klimaet, sagde Helle Thorning-Schmidt.
Oprettelsen af den nye tog fond, der skal udbygge og effektivisere togpassagertransporten for sammenlagt 27,5 milliarder kroner, skal finansieres via øgede indtægter fra gas- og olieindvindingen i Nordsøen.
Det sker ved en harmonisering af skatter og afgifterne på den olie- og naturgas, der bliver hevet i land fra felterne i Nordsøen. Hidtil har indvindingsaftaler fra før 2003 været beskattet lempeligere end senere indvindingsaftaler. Fra 2017 harmoniseres skatter og afgifter, så alle aktører på Nordsøen beskattes helt ens.
Det giver staten en merindtægt på næsten 28 milliarder kroner frem til 2042. Den sænkning af selskabsskatten, som regeringen annoncerede i forbindelse med den store vækstplan, der blev præsenteret tidligere i denne uge, kompenserer delvist olie- og gasindvindigsselskaberne for de øgede afgifter og skatter.
Det betyder, at også DUC – der har haft en særlig fordelagtig og juridisk bindende aftale med Staten – har accepteret den planlagte harmonisering af kulbrinteafgifterne.
Timeplan genoplivetTogfonden DK skal give et historisk løft af den danske jernbane. Med fonden vil regeringen bringe rejsetiden i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning. Samtidig vil alle hovedstrækninger i Danmark blive elektrificeret, så hurtigt det er praktisk muligt.
- Regeringen vil skabe fremtidens jernbane ved at gennemføre en historisk forbedring af togtrafikken i Danmark. Står man på hovedbanegården i København vil passagerne - når investeringerne er gennemført - kunne komme til Odense på 1 time, Aarhus på 2 timer og Aalborg på 3 timer. Men timemodellen gavner ikke kun de store byer. Rigtig mange byer vil få gavn af muligheden for moderne el-tog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog. Timemodellen åbner også perspektiver for bedre betjening på de kortere rejser - fx mellem Vejle og Århus, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
- Fremtidens tog er elektriske. Derfor vil vi elektrificere alle hovedstrækninger i Danmark, så hurtigt som det er praktisk muligt. Elektrificeringen betyder, at vi fremover kan købe gennemprøvet togmateriel, så vi aldrig igen skal komme i en situation som med IC4-toget. El-tog er også mere energieffektive, klima- og miljøvenlige.
AnlægsinvesteringerFor at realisere timemodellen vil regeringen gennemføre en række markante anlægsinvesteringer, blandt andet:
- En ny dobbeltsporet højhastighedsbane over Vestfyn. Det er en del af timemodellen til Aarhus, men giver også mulighed for at komme fra Odense til Esbjerg på en time.
- En ny bro, der fører jernbanen over Vejle fjord.
- En ny jernbanestrækning i Østjylland syd for Aarhus.