For høje danske bilafgifter
Det Miljøøkonomiske Råd mener, at de danske bilafgifter samlet set er for høje – det er Danske Erhverv enig i og samtidig afviser organisationen – endnu engang – en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
- Vismændene har nøgternt analyseret den samlede bilbeskatning i Danmark og konkluderer, at der ikke er miljø-, sundheds- eller trængselsmæssigt belæg for, at bilafgifterne skal være så høje. Hermed giver DØR et godt argument for, at en kommende omlægning af bilafgifter fra registreringsafgift til kørselsafgifter ikke nødvendigvis behøver at være provenuneutral, men kan indeholde et vist element af skattelettelse, siger Bo Sandberg, cheføkonom i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv har hæftet sig ved en anden væsentlig konklusion i kapitlet om bilafgifter, nemlig at indtil man er parat med et nyt kørselsafgiftssystem, bør registreringsafgiften omlægges til ejerafgift, idet afgifter på bilkøb bidrager til, at bilejere på uhensigtsmæssig måde udskyder udskiftning af bil.
Ingen hovsa-løsningerTil gengæld er Dansk Erhverv ikke enig i, at der bør indføres et midlertidigt kilometerbaseret afgiftssystem, inden man er klar med den relevante GPS-teknologi, bl.a. på grund af tekniske og håndhævelsesmæssige udfordringer, som vismændene sådan set også peger på – og som regeringen heldigvis tog konsekvensen af forleden, da den kommende kørselsafgift for lastbiler blev taget af bordet.
- Det giver i det hele taget ikke mening at beskatte lastbiler efter km-aflæsninger, da danske lastbiler både kører i ind- og udland og - endnu vigtigere - da udenlandske lastbiler næppe vil kunne omfattes, hvilket ville indebære en helt urimelig og konkurrenceforvridende forskelsbehandling i danske transportvirksomheders disfavør, siger Bo Sandberg.
Ambitiøs dansk klima- og energipolitikDansk Erhverv støtter DØR’s anbefaling af at brede klima- og energiindsatsen ud, så der i højere grad fokuseres på det ikke-kvotebelagte område frem for kvotesektoren alene, herunder en ambitiøs indsats for selv at reducere CO2-udledning indenfor det ikke-kvotebelagte område i stedet for at opnå reduktionsmålene via indkøb af kvoter udenfor Danmark, da det bl.a. indebærer mulighed for teknologi- og serviceeksport på sigt.
- Indsatsen bør skelne mellem de forskellige fossile brændsler, som har vidt forskellige karakteristika hvad angår størrelsen på de kendte ressourcer, geografisk og landemæssig fordeling, pris og forventet prisudvikling og klimaaftryk. I EU bør man i særdeleshed være opmærksom på vores store afhængighed af olie, ikke mindst i transportsektoren. Den store afhængighed bør reduceres gennem en struktureret introduktion af alternative drivmidler som f.eks. biogas, biodiesel og bioethanol, siger Dansk Erhvervs repræsentant i rådet, Nickie Spile, Vice President i Novozymes.
SpecialiseringDansk Erhverv advarer i det hele taget mod at underkende værdien af en fremsynet klima- og energipolitik for Danmark.
- Globaliseringen medfører en konstant stigende grad af specialising, og Danmark kan som lille land ikke mestre alle discipliner. Derfor skal vi finde nicher indenfor hvilke, vi kan konkurrere på det globale marked. Dette gøres bl.a. ved at videreudbygge eksisterende styrkepositioner, hvilket også anerkendes af den tidligere regerings Vækstforum og den nuværende regering Vækstteam for klima og energi. En af disse styrkepositioner findes for eksempel indenfor den danske fødevareklynge, katalyseteknologi, vandteknologi og bioteknologi, siger Nickie Spile.