23948sdkhjf

Travlhed hos Dansk Pakke Ekspres

DPE har haft stabil fremgang under hele krisen.

DPE har haft stabil fremgang under hele krisen.



Og det endda selvom firmaet blev etableret på det dårligst tænkelige tidspunkt, nemlig i 2008.

- For at kunne holde en forretning på positiv kurs, skal man være i stand til at arbejde sig ud af kriser. Enten kæmper man sig igennem dem, eller også opgiver man, og drejer nøglen om, siger Karim Bouabdallati, ejer og administrerende direktør for Dansk Pakke Ekspres.

DPE har udviklet sig til et forholdsvis stort landsdækkende transportfirma, som beskæftiger 70 egne og 60 fast indlejede vare- og lastbiler fra afdelinger i Hvidovre, Fredericia og Århus.

- I starten på 2008 var der trods alt tale om en god tid for branchen. På det tidspunkt var der mangel på transportører, hvilket sandsynligvis var årsag til at serviceniveauet hos mange kurerfirmaer lod noget stå tilbage for det ønskværdige. Da jeg var overbevist om, at en forbedret kundeservice var vejen frem besluttede jeg at iværksætte DPE i slutningen af 2008. Den gang med kun tre indlejede varebiler, husker Karim Bouabdallati.

Eftersom krisen på daværende tidspunkt endnu ikke havde fået sat alvorligt præg på denne del af transportbranchen, blev der hurtigt forrygende travlt, indtil branchen for alvor oplevede en mere vedvarende tilbagegang et par år senere.

Således var både 2009 og 2010 år, hvor det var meget svært at få sorte tal på bundlinjen. Men det største dilemma var, at DPE faktisk ikke kunne skaffe tilstrækkelig kapacitet med de indlejede vognmænd. Dels var mange gået konkurs, dels var nyetablering næsten umulig fordi bankerne vægrede sig for at give lån til investeringer i biler.

- Eftersom der var rigeligt med både kunder og gods, valgte vi at investere i egen vognpark.

Det var en dyr løsning. Til gengæld blev vi i stand til at være med i de store udbudsrunder på kørsel. Og da vi havde tjent gode penge allerede fra den spæde start, var finansiering på favorable vilkår ikke noget problem. Afhæng af indtjening de kommende år, blev der afsat fornuftige beløb af til investeringer. Eksempelvis i nye og større godsterminaler, forklarer Bouabdallati.

Forretningens egen vognpark består dels af varebiler med op til 3500 kg totalvægt, hovedsagligt Renault Master. Dels af 4x2 Renault Midlum lastbiler med kasseopbygning til 18 europaller og 16 stk. 6x2 Renault Premium Road med motorer på henholdsvis 420 og 460 hestekræfter, kombineret med det automatiske gearskiftesystem Optidriver II.

Transportopgaverne for den samlede vognpark, der også indeholder fire, 3-akslede trailere, dækker stort set alle behov: fra transport af blodprøver og normal pakkertransport med varebiler, til transport og distribution af eksempelvis blandet stykgods, temperaturfølsomt gods og farligt gods.

- At vor egen vognpark er domineret af Renault biler, skyldes primært at vi er meget tilfredse med netop det mærke. Frem for alt er det biler med generelt god økonomi, som især er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug, gennemsnitligt fire til fem procent lavere, end andre trækkere, som er prøvet her i forretningen, siger Karim Bouabdallati, der også hæfter sig ved god chaufførkomfort.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062