Af vintervejen
Norsk vognmandsforening kræver, at myndighederne standser trafikfarlige udenlandske vogntog på norske vinterveje.
Den første uge i februar var udenlandske vogntog involveret i mindst 63 uheld i Norge, det viser medieklip, som NLF (Norges Lastebileier-Forbund) har indsamlet: køretøjer, der kører ud foran andre, vogntog der spærrer kørebanen, trafikkaos og udenlandske trailervogntog, der sidder fast. Og det er kun uheldene som er omtalt i medierne.
- Myndighederne må intensivere kontrollen på grænsen dramatisk. Det er det eneste middel som hjælper. Vogntogene må stoppes før de kommer ind i Norge. De skaber konstant trafikfarlige situationer, siger Geir A. Mo, der er administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Geir A. Mo mener, at man ikke bare skal kontrollere at vogntogene har gode nok dæk og snekæder, men også om chaufførerne har tilstrækkelig kompetence til at køre i norsk vinterføre.
Nødvendigt med tiltagSamferdselsminister Marit Arnstad er enig i at udenlandske vogntog som forårsager trafikkaos på norske vinterveje, er et voksende problem.
- Det er trafiksikkerhedsmæssigt den største udfordring vi står over for. Vi mener også at nye tiltag er nødvendige, siger hun til avisen VG.
Derfor vil der snart komme et krav om vinterdæk. I dag skal man være udstyret efter vejr og føre. Men med et påbud om vinterdæk for køretøjer over 3500 kg kan man også stoppe vogntog på bare veje i lavlandet som ikke har det. Ændringen, som har vært ude i høring, vil dog først få fuld effekt fra næste vinter.
Grænsekontrol er utopiEn af dem som har ansvaret for at kontrollere udenlandske vogntog er Ronny Lindesteg, faggruppeleder i udekontrollen for tunge køretøjer hos Statens Vegvesen region øst. Her har 18 kontrollører ansvaret for grænsestationerne ved Svinesund og Ørje, hvor der årligt passerer ca. en million vogntog.
- At stoppe alle på grænsen er utopi. Der er ikke en gang plads til at parkere alle vogntogene, siger Lindesteg og peger på, at der også vil blive enorme køer.
- Nogen af de udenlandske chaufører mangler kompetence i vinterføre. Men det er heller ikke bare fryd og gammen blandt nordiske chauffører, siger Lindesteg.
Han anslår at 60-70 procent af de chauffører, som bliver anmeldt, og som får en bøde eller køreforbud, kommer fra et land udenfor Norden.