Mere luftfragt i Kastrup trods drop i fragtflyvninger
Fragtmængderne i Københavns Lufthavn steg med seks procent i 2012.
Stigningen er opnået, selv om de rene fragtflyoperationer er faldet med 12 procent sidste år. Det fremgår af Københavns Lufthavnes koncern-årsrapport.
Forklaringen er naturligvis, at mens fragtmængderne på de rene fragtflyvninger er faldet i det forløbne år, så er den luftfragt der flyver til og fra Kastrup i lastrummet på passagerfly steget væsentligt mere.
Københavns Lufthavn har det største interkontinentale Cargorutenet i Skandinavien, og en række rene cargoselskaber bidrager, sammen med ”belly hold cargo” hos ruteselskaberne, til, at der er forbindelser til de vigtigste handelscentre i Asien og Nordamerika.
På trods af en vigende efterspørgsel fra Asien, som følge af de fortsat vanskelige, globale, økonomiske forhold, har de store cargoselskaber som Singapore Airlines Cargo, Air China Cargo, Korean Air Cargo og China Cargo alle bibeholdt deres fokus på Københavns Lufthavn i deres netværk.
SAS’ åbning af ruten til Shanghai i foråret 2012 betyder, at der på hver af de fem ugentlige afgange er tilføjet 15-17 tons kapacitet til det vigtige kinesiske vækstmarked. Derudover har Emirates indsat et større fly med en væsentligt større fragtkapacitet på ruten til Dubai, der agerer som port
til både Asien og Australien.
Opgraderet fragtkapacitetBritish Airways har indsat en widebody passagermaskine på aftenafgangen til London med en kapacitet på op til 10 tons cargo pr. afgang. Den rute fungerer dermed som fødelinje for hele Skandinavien til London. Derudover opererer British Airways også ugentligt en ren fragtmaskine, som føder ind til British Airways oversøiske netværk. Desuden har Fedex Express opgraderet fragtkapaciteten på København.
Swissport Cargo Services, en af verdens største cargo-handlere, har etableret en cargo-terminal i umiddelbar nærhed af fragtstandpladserne. Terminalen er på 7.600 m2 og er placeret i lufthavnens østområde og er dedikeret til cargo.
PassagererDet samlede antal passagerer i Københavns Lufthavn steg med 2,7 procent til 23,3 mio. i 2012 til trods for, at CPH blev berørt af fem konkurser i europæisk luftfart i 2012. Dermed satte Københavns Lufthavn passagerrekord for andet år i træk. Omsætningen steg med 5,1 procent til DKK 3.515,8 mio., hvilket skyldes stigningen i passagertallet samt et øget forbrug pr. passager i lufthavnens shopping-center. Korrigeret for særlige forhold steg resultat efter skat 11,3 procent til DKK 863,3 mio.