ITD: Regeringen på rette spor med ny vækstplan
Regeringens netop lancerede ’Vækstplan DK’ indeholder gode og nødvendige tilpasninger.
Men for vejtransporten markerer pakken kun en begyndelse på den konstruktive debat om løsninger på erhvervets problemer med konkurrenceevnen.
Sådan lyder vurderingen fra ITD.
Planen indeholder bl.a. en aflysning af de kilometerafgifter for lastbiler, som var skrevet ind i regeringsgrundlaget samt en sænkning af selskabsskatten. Regeringen lægger desuden op til at bremse væksten i det offentlige forbrug. Det er alt sammen initiativer, som ITD modtager med stor ros.
- Regeringen er afgjort på sporet af, hvad der skal til. Vi skal skabe gode job i stedet for at beskytte job med dårlig levedygtighed. Der er stor tydelighed omkring, at regeringen ønsker at styrke grundlaget for at skabe private arbejdspladser frem for at yde kunstigt åndedræt til eksisterende job, og at de tager opgaven alvorligt som et langt, sejt træk. Stor respekt for det, sige ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Vejtransporten har imidlertid brug for mere end en aflysning af en afgift, som aldrig har været indført samt en mindre sænkning af selskabsskatten, vurderer ITD direktøren.
ITD har i 2012 formuleret en fem-punkts plan for, hvordan konkurrenceevnen kan udvikles inden for vejtransporterhvervet. Her udgør enkle og balancerede afgifter blot et af punkterne. ITD’s direktør opfordrer til, at de øvrige fire ikke bliver parkeret.
- Vejtransporten er et eksempel på et dansk erhverv med store udviklingsmuligheder. Men det kræver, at vi kommer i offensiven og begynder at se helheder og visioner. Det er pointen i vores plan, siger Jacob Chr. Nielsen.
Kom frem 3FHan opfordrer samtidig lønmodtagernes organisationer til at komme ind i kampen og vise ansvarlighed. Fagbevægelsen kunne ikke levere tyve minutters ekstra arbejde til regeringens Fair Løsnings-plan, da det gjaldt. Også på vejtransportens område har ITD oplevet en udtalt vrangvillighed fra fagbevægelsen, når diskussionen falder på konkurrenceevne og produktivitet.
- Helt ind i Socialistisk Folkepart har man set skriften på væggen og erkendt, at kunder og virksomheder er en basal forudsætning for job og velfærd. Spørgsmålet er, hvornår vores fagbevægelse for alvor følger trop og får udviklingsbrillerne på sammen med os andre, siger Jacob Chr. Nielsen.
ITD har fremlagt sin fem-punkts-plan i erhvervets fælles koordineringsorgan Vejtransportrådet, som ledes af transportministeren. Her fortsætter debatten om vejtransportens konkurrenceevne i løbet af foråret.
Læs ITD’s fem-punkts-plan for vækst og konkurrencedygtighed i dansk vejtransport her:
http://itd.dk/Default.aspx?ID=523