Transport-ros til vækstpakke
Transportbranchen hilser regeringens vækstpakke velkommen, men efterlyser flere tiltag, der kan forbedre branchens konkurrenceevne.
Oven i den allerede annoncerede skrotning af kørselsafgiften på lastbiler over 12 tons totalvægt kunne transportbranchen i dag glæde sig over regeringens nye vækstpakke. Den betyder nemlig et farvel til planerne om en tredobling af afgifterne på banegodstransporten, samtidig med at miljøtilskuddet til banegodstransporten forlænges frem til 2020.
Derfor hilses pakken også velkommen i transportbranchen.
- Vi synes, det er fornuftigt at droppe afgifterne på erhvervstransporten, der er helt afgørende for dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Det er godt nyt for både transportbranchen og for transportens kunder, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.
De nu nedskudte planer om kørselsafgifterne for lastbiler ville med en pris på 1,5 kr./km have påført dansk erhvervsliv en ekstra udgift på anslået tre milliarder kroner årligt.
Godt nyt for banegodstransportDen planlagte tredobling af afgifterne på banegodstransporten skulle bidrage til finansieringen af elektrificeringen af strækningen Esbjerg-Lunderskov. Samtidig var det planen, at miljøtilskuddet til godsbanedriften – der skulle udligne en smule af lastbilernes konkurrenceevne – skulle afskaffes, når lastbilerne blev pålagt en kilometerafgift. Da det ikke kommer til at ske har regeringen besluttet at videreføre miljøtilskuddet til godsbanen frem til 2010.
- Jernbanegodstransport er en væsentlig del af transportsystemet og vores internationale transportforbindelser. Derfor synes vi, det er en klog beslutning at gøre en ekstra indsats for at forbedre jernbanes konkurrenceevne, siger Michael Svane.
Regeringens vækstplan lægger også op til, at øge de offentlige investeringer med til sammen 13 milliarder kroner frem til 2020. I DI Transport ser man gerne broderparten anvendt til infrastrukturinvesteringer.
- Det er helt afgørende at investeringerne danner grundlag for vækst, og infrastruktur er en væsentlig forudsætning for fremtidig vækst. Derfor har vi i DI foreslået at der afsættes ca. 12 mia. kr. til investeringer i infrastruktur, herunder til forslag fra Trængselskommissionen, siger Michael Svane.
Udfordring at få hjulene til at rulle hurtigereI vognmandsorganisationen DTL hilser man også vækstplanen velkommen. Ikke mindst fordi kilometerafgiften på lastbiler ikke bliver til noget. Men DTL’s adm. direktør understreger at en aflyst afgift blot forhindrer en forværring af dansk erhvervslivs konkurrenceevne, der vurderes at ville have kostet omkring 1500 arbejdspladser. Tilbage står den annoncerede sænkning af selskabsskatte på tre procent.
- Den store udfordring bliver, at få sænkelsen af selskabsskatten og vitaminindsprøjtningen til erhvervslivet i form af større fradragsret og tilskud til renovering konverteret til rullende hjul. Transporterhvervets aktiviteter er temperaturmåleren for væksten i det danske samfund – og det har indtil videre været småt med at få gang i hjulene, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Et af de områder, hvor DTL ser muligheder for at forbedre danske vognmænds konkurrenceevne er begrænsningen af udenlandske lastvognes indenrigskørsel i Danmark – den såkaldte cabotagekørsel – fordi udenlandske lastvogne typisk har væsentligt lavere driftsomkostninger end danske.
- Vækstpakken må følges op af initiativer til at få styr på cabotagekørslen og den kombinerede trafik, som ingen dansk vognmand i sagens natur kan matche, fastslår DTL-direktøren.
Han roser dog regeringen for løftet om et stop for strømmen af nye afgifter på erhvervslivet.