23948sdkhjf

Mols-Liniens nye superfærge i sidste byggefase

Tonsvis af stål og aluminium er ved at tage sin endelige form til Mols-Liniens store nye superfærge KatExpress 2.

Tonsvis af stål og aluminium er ved at tage sin endelige form til Mols-Liniens store nye superfærge KatExpress 2.



Australske hurtigfærge-byggere lægger netop nu sidste hånd på den 1500 tons tunge og 112 meter lange superkatamaran, der alene på passagerdækket ville kunne rumme godt 14 parcelhuse.

Svejseapparaterne er glødende på det australske værft Incat på Tasmanien, hvor Mols-Liniens nye superkatamaran er ved at være bygget færdigt.

9.000 kilometer svejsetråd – svarende til afstanden mellem Aarhus og Indien - smelter tonsvis af stålplader og aluminium sammen til den superkatamaran, der skal sejle i Kattegat, når bøgen springer ud.

Om end superfærgen vejer godt til, løfter det lette materiale skibet op i superligaen for verdens hurtigste katamaranfærger med en fart på 36 knob (67 km/t). I den fart fosser godt 84.000 liter vand per sekund igennem skibets fire jetturbiner, hvilket er så meget vand, at de kan fylde en olympisk svømmehal på 30 sekunder eller skænke 336.000 glas fadøl på et sekund.

KatExpress 2 er nybygget og tilpasset Mols-Liniens præcise specifikationer, og superfærgen indsættes i driften i starten af maj. Oprustningen øger rederiets kapacitet med 65 procent, så kunderne kan se frem til 24 daglige afgange mellem Sjælland og Jylland, hvoraf de 20 afgange er mellem Aarhus og Odden. KatExpress 2 kan tage op til 1.000 passagerer og 417 personbiler – og som søsterskibet KatExpress 1 - laste campingvogne, lastbiler og op til 6 busser på en overfart.

Mols-Liniens første superkatamaran, KatExpress 1, blev sat i drift den 9. maj 2012.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063