23948sdkhjf

Hvornår skal det være et mobilkranscertifikat

Arbejdstilsynet definerer krancertifikater til store lastbilkraner

Arbejdstilsynet definerer krancertifikater til store lastbilkraner



Der har været debat om, hvilket certifikat der skulle til for eksempel en stor lastbilkran, der er registreret som mobilkran. Derfor har Arbejdstilsynet lavet en krandefinition i forhold til certifikater, som er blevet sendt ud sammen med Kran-Blok orientering fra erfagruppen Kran Blok Erfa, der hører ind under DTL.

I Arbejdstilsynets definition er der ikke taget stilling til registreringen, men kun til stabiliteten i henhold til kontravægten.

En mobilkran har en variabel kontravægt, der skal afpasses til den vægt, byrden har. Kontravægten drejer med rundt, når kranen drejer. Det vil sige, at stabiliteten kan holdes konstant hele vejen rundt under en krankrøjning. Hvis byrden forskydes ud eller byrdens vægt øges i forhold til kontravægten, forringes stabiliteten, hvorved der kan opstå fare for væltning.

En lastbilmonteret kran anvender lastbilens og kranens egenvægt, samt eventuelt en del af eller hele lasten, som kontravægt. Lastbilens egenvægt og last svinger ikke med rundt, når kranen drejer, dvs. stabiliteten ikke er konstant under en krankrøjning, hvorved der kan opstå fare for væltning.

Ønsker man at få emnet uddybet yderligere kan man gå ind på http://arbejdstilsynet.dk, hvor man kan finde alle reglerne omkring krancertifikater.

Under eller over 32 tons totalvægt

Denne artikel i KBO er kun en konstatering af baggrunden for opdelingen imellem certifikatkrav – mellem Certifikat B – Mobilkran og Certifikat D/E, i daglig tale lastbilmonterede kraner.

- Baggrunden for at vi i Kran Blok analyserede forholdet er at flere vognmænd har bygget knækarmskraner op på lastvogne, der er så store, at de ikke kan holdes på 32 t totalvægt. Her kunne man så tro at der var krav til Certifikat B, når de kom på blokvognsplader (mobilkran), men det er ikke det der afgøre sagen. Det er hvordan de bliver stabile – altså om ballast krøjer med, eller om den lægges af på chassiset, siger Frank Segall, der er formand i Kran Blok Erfas styregruppe.

Det er meget misvisende, og ved revision af certifikatkrav for ca. 2 år siden, anbefalede vi Arbejdstilsynet at ændre benævnelser i certifikater, så Kran D og E er til ”Knækarmskraner” – og Kran B er til ”Retarmskraner”

- Fordi det ville give lige linjer imellem de kraner der undervises på og de risici der er ved dem. Men de valgte at ignorerer vores velbegrundede argumenter, slutter Frank Segall.

Den lastbilmonterede Palfinger kran som ses på billedet er netop udstyret med en kontravægt, som følger kranens overdel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062