23948sdkhjf

Særtransporter venter på bedre løsninger

Sidst i januar blev der afholdt et møde med Trafikstyrelsen, - hvor bl.a. DTL Kran Blok Erfa deltog.

Sidst i januar blev der afholdt et møde med Trafikstyrelsen, - hvor bl.a. DTL Kran Blok Erfa deltog.



Dagsordenen lød på revision af Bekendtgørelsen om Særtransporter, og der blev vendt mange problemstillinger fra kran- og specialtransportbranchen.

Efter overgangen til det nye digitaliserede register for nummerplader med deraf følgende lukninger af de lokale udleveringssteder hos Skat, er det blevet en udfordring at få udleveret og aflevere blokvognsnummerplader.

- Kran Blok har igennem Dansk Erhverv sendt dette i Virksomhedsforum, hvor der sandsynligvis bliver sendt et oplæg videre til regeringen, siger formand for styregruppen ved Kran Blok, Frank Segall til TTN.

Gruppen har også foreslået at de tyske regler med § 70 godkendelse af køretøjer ligesom det hollandske SERT-dokument også skal kunne danne grundlag for godkendelse af køretøjerne i Danmark.

- Vi vendte mulighederne for at godkende et køretøj i Danmark, efter beskrivelse i henhold til § 70, men der er ingen tekniske detaljer om bremsekraft osv. i § 70 dokumenterne, så der bliver næppe nogen ændring, slår Frank Segall fast.

Også mulighederne for tilladelsesfri kørsel med blokvogne hvor dimensioner overstiger de i dimensionsbekendtgørelsen fastlagte regler. Her tænkes bl.a. på blokvogne til langgodstransport og lignende og det ser Trafikstyrelsen positivt på.

Måske tilladt med følgebil på en tom blokvogn

Det blev foreslået, at der bliver lavet en ændring af §7, der omhandler tilladelsesfri kørsel med belæssede/ubelæssede blokvognstransporter.

- Styrelsen er velvillige over for, at vi må have udstyr og ledsagebiler på blokvogne, også når blokvognene er længere end 16,5 m – dog skal de være skubbet sammen til korteste mulige længde.

Ligeså forventes det, at forslaget om omfanget af ballastklodser og andet udstyr til mobilkran, der må transporteres, bliver fulgt.

- Vi foreslog, at det bliver tilladt at transportere ballast indtil klasse 100, (Vogntogsvægt ca. 100 t total), siger Frank Segall.

Kran Blok foreslog at man må have lille bil med på ballastkærrer efter mobilkraner

– Det vil spare en del kørsel med mobilkraner, og skåne vejnettet. Vejdirektoratet kunne se det positive i dette og det vil styrelsen se positivt på.

Totalhøjden er altid et varmt emne

Danmark halter bagefter de andre nordiske lande, når det gælder frihøjden. Kran Blok ønsker at højden på generelle tilladelser sættes op til 4,25 m.

- Vi foreslog også 4,0 m i bredden som muligt med en generel tilladelse – og det er måske muligt. Trafikstyrelsen prøver at undersøge mulighederne. Der er også nogle problemer for dem der transporterer high-cube containere. Der er givet nogle dispensationer til problemfyldte ruter, men trafikstyrelsen ser også her på en mulighed for løsning af udfordringerne i særlige tilfælde.

Skal plader rejses på højkant

Spørgsmålet om transport af visse typer bredt gods er også et problem. Kan det med rimelighed kræves gennemført på anden måde, hvor f.eks. stålplader og net måske kan rejses op.

- Vi havde en god debat om stålplader og lignende, der er kommet op som en udløber af sagen som har kørt ved Retten i Horsens. Styrelsen er negativ, men vi orienterede om de merudgifter dansk industri vil få, hvis de skal køres skråtstillet, og den forøgede risiko ved læsning og aflæsning, samt den negative miljøeffekt osv.

Nye tider

Af andre forhold blev der også drøftet muligheder for at kunne have dokumenter via online adgang, i stedet for på papir. Styrelsen mener faktisk at det allerede nu er tilladt at have dokumenterne på et elektronisk medie i bilen, og de ser hvordan de kan gøre det mere klart.

Udsyn i forbindelse med afvikling af særtransport, herunder krav om anvendelse af følgebil, kom også til debat. Styrelsen ville dog ikke gå ind i denne debat, så den er sendt i spejlgruppen.

Døgnbetjening med transporttilladelser

Når det gælder administrationen af særtransporter, er det et stort ønske at tilladelseskontoret kan betjene kunderne døgnet rundt. Begrundelserne er klare. Transport med entreprenørmaskiner er i dag en form for taxakørsel, der skal ske her og nu. Det ligger dog ved Politiet, som tager stilling til ønsket. Under dette punkt var den generelle service fra de offentlige myndigheder også op at vende. Specialtransportørerne oplever ofte at informationerne på månedsudskrifterne fra ”Trafikken.dk” er mangelfulde. Her blev også nævnt problemer med bl.a. vejarbejder der ikke er meldt ind.

- Mødet forløb i en positiv ånd, så vi er optimister i forhold til resultatet, slutter Frank Segall.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078