DTL: Striksere kontrol med udenlandske vogntog
De længe planlagte - men nu droppede - gps-baserede kørselsafgifter for lastbiler skulle have sikret, at de mange udenlandske lastbiler bidrog med flere penge for deres slid på de danske motorveje.
Desuden skulle kravet om obligatoriske gps-bokse i alle udenlandske lastbiler gøre det sværere for udenlandske vognmænd at snyde sig fra kravet om at betale 59 kr. pr. døgn for at benytte de danske motorveje.
Ifølge den seneste trafiktælling ruller der hvert døgn ca. 3700 udenlandske lastbiler over grænsen og ind på Danmarks motorvejsnet.
Brancheorganisationen DTL anslår, at mellem ti og tyve procent af de udenlandske lastbiler ikke har købt den lovpligtige vignet ved grænsen. Alle danske lastbiler på over 12 tons bliver derimod automatisk opkrævet vejbenyttelsesafgiften, som i år ventes at indbringe statskassen 384 mio. kr.
- Den lette adgang til snyd for de udenlandske vognmænd er stærkt konkurrenceforvridende for danske vognmænd, siger underdirektør Ove Holm, DTL til Ingeniøren.
Han opfordrer politiet og Skatteministeriet til at arbejde for en langt striksere kontrol med de udenlandske lastbiler på det danske vejnet.
Spørgsmål til ministerOve Holms udtalelser til Ingeniøren får Venstre trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at stille følgende spørgsmål til skatteminister Holger K. Nielsen:
I forbindelse med samrådet i Skatteudvalget den 21/2-2013 tilkendegav skatteministeren, at regeringen er indstillet på at sikre en langt mere effektiv kontrol med udenlandske lastbilers betaling af vejbenyttelsesafgift (eurovignet), så der ikke pågår konkurrenceforvridende aktivitet til skade for danske vognmænd. På denne baggrund bedes ministeren oplyse, hvilke konkrete initiativer regeringen agter at iværksætte med det mål at der ikke foregår kørsel på danske veje med udenlandske lastbiler uden at der er betalt vejbenyttelsesafgift?