Continental satte rekorder i 2012
2012 blev på flere fronter et rekordår for Continental.
Salget af vinterdæk i Europa rundede i 2012 de 20 millioner styk, og har dermed overgået de seneste års dæksalg. Koncernens omsætning satte også rekord – nemlig 32,7 milliarder euro, en stigning på mere end 7 procent i forhold til 2011. Og det på trods af et faldende bilsalg.
På verdensplan leverede Continental mere end 21,4 millioner vinterdæk til markederne, og koncernen har dermed øget sit salg i et marked, der ellers faldt 10 pct., konstaterer Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S. I 2011 solgte Continental omkring 19,8 mio. vinterdæk.
- Når det globale marked for vinterdæk har været faldende, er det glædeligt at flere og flere danske bilister skifter til vinterdæk. Med de danske vintre er det afgørende for fremkommeligheden og trafiksikkerheden, at man skifter til vinterdæk, når temperaturerne og føret kræver det, siger Georg Nielsen.
Ifølge Dækbranchens Fællesråds seneste optælling i januar kører 86% af danskerne nu på vinterdæk, hvilket er en stigning i forhold til sidste år.
Men Georg Nielsen bemærker, at mange biler stadig kører på sommerdæk i vintervejret.
- Rundt regnet 300.000 bilister sætter deres egen og andre trafikanters sikkerhed på spil, når de kører med den forkerte type dæk i vinterperioden. Det går ud over bilens styreegenskaber, ligesom bremselængden er markant længere.
Økonomisk set har 2012 som nævnt også været et formidabelt år for koncernen, der har hovedsæde i Hannover. Og forventningerne til 2013 er store.
Indtjeningen i 2012 -EBIT margin - landede på godt 10,7 pct. og overgik dermed det flotte 2011-resultat, hvor EBIT margin var 10,1 pct.
Ifølge Georg Nielsen forventer koncernen at fortsætte fremgangen i 2013 med en vækst på 5 pct. og dermed et salg over 34 mia. euro.