23948sdkhjf

Krig på Kanalen

Efter en del polemik og sværdslag gik Eurotunnel, der ejer tunellen mellem Frankrig og England, ind på færgemarkedet mellem de to lande.

Efter en del polemik og sværdslag gik Eurotunnel, der ejer tunellen mellem Frankrig og England, ind på færgemarkedet mellem de to lande.



Det skete ved at oprette My Ferry Link på stumperne af det konkursramte Seafrance. Nu er de britiske konkurrencemyndigheder betænkelige ved det tiltag.

- Det ser ud til, at Eurotunnel gik ind i færgemarkedet, fordi det var bekymret over øget konkurrence, hvis en anden aktør købte færgerne. Da selskabet allerede har en markedsandel på over 40 pct. er vi bekymrede for, at kunderne vil være taberne, hvis Eurotunnel øger sin markedsandel yderligere og hæver priserne, skrev lederen af undersøgelsen hos det britiske konkurrencemyndigheder Alasdair Smith mandag.

Det kostede i august DFDS, der er operatør på ruten, en nedjustering på 150 mio. kr. på EBITDA-niveau grundet den øgede konkurrence. Men nu forholder de britiske konkurrencemyndigheder sig kritisk til Eurotunnels entre på markedet.

Men Eurotunnel mener ifølge Tradewinds, at det er DFDS og rederiet P&O, der bruger sagen i Storbritannien til at beskytte deres egne interesser fra nye aktører og øget konkurrence.

- Eurotunnel betragter købet af de tidligere Sea France-skibe, ni måneder efter at selskabet stoppede alle sine operationer, og skabelsen af en ny konkurrent på ruten over Kanalen, My Ferry Link, som en forøgelse af konkurrencen, der vil giver forbrugerne flere valgmuligheder, lyder det ifølge Tradewinds fra rederiet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079