23948sdkhjf

Air Greenland ind i valgkamp

Den 12. marts går vælgerne på Grønland til stemmeurnerne. Og i et land uden togforbindelser og landeveje på tværs af landet, spiller flytrafikken en stor rolle.

Den 12. marts går vælgerne på Grønland til stemmeurnerne. Og i et land uden togforbindelser og landeveje på tværs af landet, spiller flytrafikken en stor rolle.



Grønlands Selvstyre ejer sammen med den danske stat og SAS det lokale luftfartsselskab Air Greenland, der er blevet en del af valgkampen.

Mens bygder og byer ligger spredt hele vejen op ad den grønlandske vestkyst, så er der noget længere mellem civilisationen på den grønlandske østkyst. Det betyder, at mens Air Greenland har et fintmasket rutenet på vestkysten, så er ruteprogrammet meget tyndere på østkysten, ligesom det begrænsede trafikgrundlag betyder meget høje priser. Det har fået en politiker fra partiet Atassut op i det røde felt.

-Jeg har mange gange sagt, at Air Greenlands priser har skabt en usynlig, men endnu mere effektiv, mur, end Berlinmuren nogensinde har været, siger Jacob Abelsen fra Atassut til avisen Sermitsiaq ifølge check-in.dk.

Han opremser i en artikel i avisen meget konkrete eksempler på skyhøje billetpriser og meget dårlige trafikforbindelser til og fra Østgrønland. Det har fået Air Greenland til at svare igen på selskabets Facebook-side, selvom offentligt ejede selskaber traditionelt holder sig uden for politiske diskussioner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093