23948sdkhjf

Volvo introducerer dynamisk styring

Volvo Dynamisk Styring er et gennembrud inden for ubesværet styring.

Volvo Dynamisk Styring er et gennembrud inden for ubesværet styring.



Få måneder efter lanceringen af den nye FH-serie præsenterer Volvo Trucks endnu en teknisk innovation: Volvo Dynamisk Styring kombinerer konventionel hydraulisk servostyring med en elektronisk styret elmotor, der er monteret på styrehuset. Resultatet er en præcis styring, der ifølge Volvo giver chaufføren et mere sikkert, komfortabelt og behageligt arbejdsmiljø.

- På motorvej giver det dynamiske styresystem en uovertruffen retningsstabilitet. Ved lave hastigheder er selv en tung lastet lastvogn så let at styre, at du kan gøre det med én finger, fortæller Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.

Nyheden ligger i kombinationen af den elektronisk styrede elmotor, der arbejder sammen med lastvognens hydrauliske servostyring.

- Elmotorens opgave er at levere en perfekt føling med styretøjet hvert eneste sekund af kørslen. For eksempel registrerer systemets sensorer, at chaufføren ønsker at køre lige ud, og sikrer automatisk, at forstyrrelser på grund af vejoverfladen ikke trænger op igennem til rattet, forklarer Gustav Neander, der er projektleder for Volvo Dynamisk Styring.

- Ved lave hastigheder gør hjælpen fra elmotoren det utrolig let at styre lastvognen. Selv en tungt lastet anlægslastvogn, der kører terrænkørsel på en ujævn overflade, kan styres uden nogen anstrengelse. Lastvognschauffører, der har testet systemet i løbet af udviklingsprocessen, har alle været meget imponerede.

Fordele

Volvo peger på følgende fordele ved den nye styring:

Ved lave hastigheder overtager elmotoren arbejdet, så chaufførens kræfter spares. En anden fordel er, at Volvo Dynamisk Styring er selvoprettende, også når der bakkes.

Ujævnheder i vejoverfladen såsom revner og huller dæmpes af systemet. Det betyder, at styretøjet føles mere stabilt, eftersom chaufføren ikke behøver at kompensere med konstante, små justeringer af rattet.

På motorvej sikres en større retningsstabilitet, hvilket igen sikrer, at chaufføren får en mere afslappet køreoplevelse med fuld kontrol ved alle hastigheder. Det dynamiske styresystem eliminerer stort set alle disse små ratbevægelser, som ellers er uundgåelige på nutidens veje.

En stejlt hældende vejoverflade eller en sidevind registreres hurtigt af det selvlærende system, som automatisk kompenserer, så chaufføren kan styre ligeud uden at behøve at trække i rattet for at modvirke sidegående bevægelse.

Bedre komfort

Volvo peger på, at den dynamiske styring gør noget ved de mest almindelige arbejdsskader, som arbejdet som chauffør i tunge godskøretøjer ofte medfører.

Officielle tal fra det svenske arbejdstilsyn afslører ifølge Volvo, at lastvognschauffører er overrepræsenteret i statistikkerne for arbejdsskader.

- Næsten fire ud af ti lastvognschauffører klager hver eneste uge over smerter i ryg, nakke, skuldre eller arme. Vores forbedrede styresystem giver en langt mere afslappet køreoplevelse, som bør modvirke den slags problemer i arbejdsmiljøet, vurderer Gustav Neander.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078