Politikere overser fordele ved gas
Gas til biler, busser og lastbiler bliver igen og igen overset af danske politikere, som en væsentlig spiller til at nedbringe Danmarks CO2-udledning og gøre hele transportsektoren renene.
Det mener Jørgen Henningsen, mangeårig klimaekspert og tidligere medlem af Klimakommissionen.
På trods af, at et nyt energiforlig fra januar 2013 øremærker 20 millioner kroner til gasområdet - især med fokus på infrastruktur, skal der gøres langt mere.
Eksempelvis er priserne på gas i m3 i Danmark, der kunne bruges til transportområdet, dobbelt så høje herhjemme, som eksempelvis i Sverige.
- For mig er det absurd, at området for gas til busser, biler og lastbiler igen og igen bliver forbigået af de danske politikere. Erfaringer fra Sverige og Tyskland viser ellers et kæmpe stort potentiale. Ikke mindst for miljøet, siger Jørgen Henningsen til Ingeniøren.
Beregninger fra både analysevirksomheden COWI og Naturgas Fyn viser, at gasdrevne biler i gennemsnit udleder 20 procent mindre CO2 pr. kørt kilometer sammenlignet med dieseldrevne busser, lastbiler og biler.
Samtidig er der løbende investeret adskillige milliarder i at udbygge gasnetværket i Danmark. Det gør det relativt nemt at anlægge gastankstationer, som kan fylde CNG (komprimeret gas) på de firehjulede - også med miljøvenligt biogas.
I centrum for hele diskussionen af gasbiler, der for nyligt har fået et nyt pust, da flere store bilproducenter vil sende gasbiler på det danske marked, er registreringsafgiften.
Den afgift betyder, at priser på gasbiler ligger godt 30.000 kroner højere end ved benzin og diesel.
Busser og lastvogne er ikke pålagt registreringsafgift, men også her er der tale om en betydelig merudgift i forhold til konventionelle dieseldrevne drivlinjer - et faktum, der begrænser udbredelsen af gasdrevne busser og lasbiler.
Til sommer vil Volkswagen, Mercedes og Fiat tilbyde gasbiler til danske kunder. Audi er også på vej.
Læs hele artiklen på ing.dk.