ITD: Tilfredshed med at ”prop” forsvinder
Det tyske trafikministerium har som omtalt her i går udvidet vejnettet i forsøget med modulvogntog.
Det skaber glæde hos ITD.
De nye veje omfatter bl.a. motorvejene A1 og A27 ved Bremen. Samtidig bliver det muligt at køre med modulvogntog til Bremens store godscentral ved havnen.
Fra forsøgets start har Bremen ellers været en ”prop” på ruterne mod eksempelvis Bremerhafen, Cuxhafen, Oldenburg, Osnabrück og ikke mindst Nederlandene.
- Udvidelsen er meget positiv og et vigtigt skridt på vejen mod et mere helhjertet forsøg med modulvogntog i Tyskland. Det danske forsøg med modulvogntog viser klart, at modulvogntogene sparer diesel og giver mere effektive transporter af volumen- og arealkrævende gods, uden at det går ud over sikkerheden, fortæller chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
- De første resultater af det tyske forsøg peger i samme retning, trods den lavere totalvægt i Tyskland. Men det er afgørende, at der kommer flere vogntog med i forsøget. Derfor er det godt, at mere af det centrale tyske vejnet er taget med, siger Jørn-Henrik Carstens.
Det tyske transportministerium meldte sidste år ud, at de første resultater fra det tyske forsøg var særdeles positive. Deltagerne meldte om dieselbesparelser, mere effektive transporter og dermed mindre CO2-udslip. Nogle virksomheder kunne fortælle om op mod en tredjedel sparede ture takket være modulvogntogene.
Der er dog stadig lang vej endnu for problemfri kørsel med danske modulvogntog i Tyskland. Uklarhederne handler især om grænseoverskridende kørsler, specielle tekniske krav og vægtgrænser på maksimalt 40 tons i Tyskland mod 60 tons i Danmark. Dog må vognmænd bruge 44 tons ved kombineret trafik, hvor bane eller skib også er blevet brugt under transporten.
- Derudover er der valg i Tyskland til efteråret. Kommer der et regeringsskifte og en rød-grøn regering, frygter vi en mere negativ indstilling til det tyske forsøg med modulvogntog. Forsøgsperioden udløber om to et halvt år, så vognmændene har brug for klarhed, hvis de skal investere i materiellet, slår Jørn-Henrik Carstens fast.
Der er også blevet åbnet en vigtig korridor til Nederlandene for modulvogntog – dog ikke via vejnettet i den store delstat Rheinland-Pfalz.