Tvivl om containerflugt fra Aarhus
Danske Speditører har svært ved at tro på politiets udmelding om, at en tungvognskontrol på Aarhus Havn fik containerlastbiler til at køre til Fredericia i stedet for.
Som det fremgik af TTN onsdag, kunne vicepolitikommisær Michael Balvitz – i forbindelse med status over en tre dages tungvognskontroller i Østjylland, herunder på Aarhus Havn – berette, at containertrafikken til og fra Aarhus Havn droppede kraftigt efter kontrollerne gik i gang.
Balvitz fortalte, at en civil – og vanligvis pålidelig – kilde, havde fortalt, at trafikken med containerlastvogne til Fredericia Havn steg dramatisk i samme tidsrum.
- Under kontrollen målrettet mod godskørsel/cabotage konstaterede vi, at de mange transporter, der var tiltænkt til Århus Havn, i stedet kørte til Fredericia Havn. I Fredericia Havn blev der aflæsset ca. 56 containere i timen mod normalt ca. 8 containere i timen, og der var lange køer gennem byen til Havnen. Fra samme kilde blev oplyst, at ca. 15 vogntog aflæssede containerne i Fredericia og kørte tomme syd på, hvilket heller ikke er normalt. Mit kvalificerede gæt er, at det skyldes vores tilstedeværelse i Århus Havn, hedder det i en meddelelse, som vicepolitikommissær Michael Balvitz fra Rigspolitiet udsendte efter kontrolaktionerne.
Her fremgik det også, at rastepladserne i Østjylland var fyldt med lastvognstog – herunder østeuropæiske – der ventede på at ”faren drev over”.
SpeditørskepsisAt sidstnævnte strudsetaktik er helt almindelig, når politiet gennemfører tungvognskontroller, har TTN observeret på flere rastepladser – der var fyldt til omtrent til bristepunktet - i nærheden af tungvognskontroller.
Den første del – oplysningerne om omdirigering af containere fra Aarhus Havn til Fredericia Havn – vækker forventelig undren i brancheorganisationen Danske Speditører.
Det fremgår af brancheorganisationens ”Fragtmail”, at hverken Fredericia Havn eller i shippingvirksomhederne på havnen kan genkende beskrivelsen.
- Det kender Fredericia Havn dog ikke noget til. Her henviser man til de firmaer i havnen, som håndterer containerne - men oplyser gerne, at de 6 ugentlige anløb af feederskibe giver en daglig ekspedition på mellem 350 og 550 containere over depotet i Fredericia. I shippingkredse i Fredericia undrer man sig. Det normale volumen af containerhandling i havnen er fra 30-40 containere i timen og op til 80, når det går hedest til. Belastningen svinger naturligvis i forhold til antal anløb og eventuelle forsinkelser, og uge 6 var travl, men ikke ekstraordinært, hedder det i Fragtmail.
Heller ikke blandt shippingvirksomhederne på Aarhus Havn kender man til dramatiske omdirigeringer af containere.
- Her gør man opmærksom på, at man jo ikke bare kan køre til en valgfri havn med en container. Hvis ikke nummeret på containeren passer med de papirer, som ligger i havneporten, bliver transporten afvist og må returnere. Det kan godt lade sig gøre at omdirigere, men det er ikke noget, der kan ske uden varsel, skriver Fragtmail.
Iscenesat historieI Danske Speditører antyder man, at politiet er blevet bundet en historie på ærmet.
- Alt i alt kan man godt få den tanke, at det måske ikke var trafikken over Fredericia Havn i uge 6, som var specielt tilrettelagt, men politiets konstatering - og vel at mærke: Ikke af politiet.
Men det udelukker ikke, at det kan være en god idé at lave kontroller flere steder samtidig. Politiet har fået tilført store ressourcer til formålet, slutter Fragtmail.
Redaktionel kommentarPå TTN-redaktionen finder vi det undtagelsesvis passende, at tilføje en kommentar til den spegede historie.
Vi anerkender, at det i praksis ikke er nogen let sag, at sende en container til søs mod den planlagte destination, fra en anden havn end den oprindeligt planlagte. Slet ikke fra en havn som Fredericia Havn, der kun har et relativt begrænset antal feederforbindelser til andre havne, sammenlignet med Aarhus Havn. Skulle muligheden eksistere – eksempelvis en feederlinie til en større europæisk containerhub som Hamborg, Bremerhaven eller Rotterdam – så er det langt fra givet, der er plads på første afgang. Det vil sige at speditøren eller shippingvirksomheden skal forklare sig over for kunden, fordi leverancen bliver forsinket.
Omvendt er det ikke utænkeligt, at en chauffør, vognmand eller speditør med ”dårlig samvittighed” vælger at parkere en container indtil politikontrollen er afsluttet, for så at afhente denne og transportere den til containerterminalen på den oprindeligt planlagte havn.
I dette tilfælde må vi så bare spørge, hvorfor det er nødvendigt at køre den helt til Fredericia – hvorfor ikke bare stikke hovedet i busken ude på en rasteplads, sammen med de andre ’syndere’