Kunder blæser på CO2-udledning
For få uger siden annoncerede Maersk Line, at CO2-reduktionen er gået langt hurtigere end ventet for rederiet, at 2020-målet allerede er nået otte år foran planen, og at man nu hæver målet til 40 pct. i forhold til 2007-udledning.
Men enhver form for sammenligning blandt top-20 containerrederierne er omtrent håbløs, og afskiberne viser i bedste fald i praksis kun meget lidt interesse for redernes miljøbelastning, når de forhandler kontrakter.
Det er status i en ny analyse fra SeaIntel, der løbende efterprøver containerrederiernes offentlige miljøprofil i forhold til deres intentioner og indsats i praksis. Det skriver shippingwatch.dk.
- Vores analyse viser, at hovedparten af rederne ikke tilbyder en automatisk CO2-beregner, der er nem at bruge for kunderne. Yderligere kan vi også konstatere markante afvigelser i CO2-udledninger på tværs af rederierne. Oven i købet i de tilfælde, hvor rederne laster præcis de samme skibe, og det var endda i de tilfælde, hvor rederne hævder, at de benytter samme metode i deres CO2-beregninger, påpeger SeaIntel i sit ugebrev Sunday Spotlight.
Grundlaget for analysen er bl.a. konkrete henvendelser til rederne om deres CO2-udledning på fastlagte ruter. De viste bl.a., at kun fire redere ud af 13 besvarede anmodningen, heriblandt MSC og Maersk Line.
I analysen valgte ni ud af 20 redere ikke at besvare konkrete forespørgsler. Det var CMA CGM, Evergreen, APL, CSCL, MOL, Yang Ming, K-Line, PIL and CSAV.