Mercedes introducerer hydraulisk forhjulstræk
I forbindelse med introduktionen af den nye Mercedes entreprenørlastvogn Arocs lancerer Mercedes også Hydraulic Auxiliary Drive.
Det er et system til hydraulisk drift af ekstra aksler, typisk foraksler. Dermed følger Mercedes trenden med hydraulisk drevne aksler, som allerede findes på lastvogne fra MAN, Renault og Volvo.
Det nye Hydraulic Auxiliary Drive er konstrueret til hovedsageligt at dække vej-baserede køretøjer, som lejlighedsvis har behov for ekstra drivaksler.
Med disse nye varianter, er der med hydraulisk drevne oliemotorer i hjulnavene mulighed for at etablere træk på alle hjul, i stedet for fast mekanisk træk via fordelergearkasse, ekstra kardanaksler og foraksel med banjohus m.v.
Det betyder, at man kan spare både egenvægt og brændstof idet det hydrauliske forhjulstræk kan sættes i indgreb efter behov.
Egenvægten beregnes til at være ca. et halv ton lavere end et mekanisk forhjulstræk, og samtidig kan vognens chassishøjde holdes på normalt niveau.