Politi afviser anmeldelse i SMS-sag
Aarhus Havns bestyrelsesformand og adm. direktør gjorde intet ulovligt, da man aflæste sms-beskeder på kranførers tjenestetelefon.
Havnedirektør Bjarne Mathiesen har i dag fået Østjyllands Politis ord for, at der ikke er foregået noget strafbart i håndteringen af sms-beskeder på tjenestetelefoner.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Aarhus Havn.
Tre fratrådte medarbejdere ved Aarhus Havn indgav i januar anmeldelse til Aarhus Politi på baggrund af, at havnens ledelse i forbindelse med en faglig konflikt valgte at undersøge nogle sms´er på en af havnens tjenestetelefoner. Politianmeldelsen var rettet mod havnedirektør Bjarne Mathiesen og formand for havnens bestyrelse, borgmester Jacob Bundsgaard.
Politiet har nu foretaget sin vurdering af sagen og konkluderet, at der ikke er sket noget strafbart. Sagen er derfor afsluttet, og havnens formand og direktør tager politiets meddelelse til efterretning.
- Politiet har bekræftet, at vores håndtering af sagen var lovlig. Det er jeg naturligvis meget tilfreds med, men for mig er der tale om en ekstraordinær hændelse i en meget problematisk arbejdskonflikt, hvor mobning og trusler var indblandet. Jeg er i henhold til vores samarbejdsaftaler forpligtet til at gribe ind over for mobning, men jeg håber aldrig, at jeg kommer i en lignende situation. Det er nu mit håb, at vi nu kan komme videre med at sikre en god arbejdsplads og en rentabel havnedrift, siger Bjarne Mathiesen.
Aarhus Havns samarbejdsudvalg har igangsat et arbejde med at fastlægge entydige retningslinjer for brug af tjenestetelefoner – sådan som mange virksomheder og organisationer på nuværende tidspunkt har i forhold til medarbejdernes brug af emails.
BaggrundAarhus Havn fremstiller sagsforløbet således:
Aarhus Havn blev som de fleste andre virksomheder ramt af finanskrisen. Ledelsen på havnen konstaterede, at der alene på krandriften var et stort millionunderskud igennem flere år bl.a. som følge af meget fordelagtige løn- og ansættelsesvilkår for kranførerne i en lokalaftale. Ledelsen valgte på den baggrund at indlede forhandlinger med 3F om en ny lokalaftale for at sikre en mere rentabel drift af kranerne. Der blev forhandlet i over et år, og det lykkedes til slut at blive enig med 3F om en aftale. Kranførerne valgte imidlertid at stemme nej til lokalaftalen, og forhandlingerne endte på den baggrund forgæves. Under forhandlingsforløbet blev forholdet mellem kranførerne og ledelsen belastet. Kranførerne gennemførte i sommeren og efteråret 2012 en række overenskomststridige strejker, som medførte, at nogle af havnens store kunder måtte forlade havnen uden at være blevet betjent. Samtidig tog nogle af kranførerne anonymt kontakt til havnens kunder for at udtrykke deres utilfredshed med ledelsen. I denne periode blev ledelsen desuden opmærksom på, at de kranførere, der fx gerne ville påtage sig overarbejde, blev mobbet/truet af andre kranførere uden at nogen ønskede at stå frem.
Ledelsen havde en konkret mistanke om, hvilke af kranførerne, der groft havde mislig-holdt sit ansættelsesforhold med illoyal adfærd og mobning af kollegaer. Da en af disse kranførere tilbageleverede sin tjenestetelefon uden på forhånd at have slettet sms-korrespondancen, valgte ledelsen derfor helt ekstraordinært og i denne helt særlige situation at undersøge nogle sms’er sendt til andre tjenestetelefoner på Aarhus Havn. Sms’er sendt til telefoner, der ikke var tjenestetelefoner