Stadig mystik omkring Dreamlineren
Tre uger efter, at Boeings avancerede Dreamliner blev ramt af et globalt flyveforbud, har hverken det amerikanske eller japanske luftfartstilsyn og heller ikke koncernens egne eksperter fundet nogen forklaring på, hvordan nye batterier kunne overophede og bryde i brand.
Hermed er Boeings håb om, at de 50 leverede Dreamliner eller 787-fly hurtigt kunne komme tilbage i luften, blevet afløst af frygt for, at undersøgelsen kan trække ud i uger eller endog måneder.
Alle fly blev tvunget til at blive på landjorden, efter at et batteri var brudt i brand, da et Japan Airlines-fly den 7. januar var landet i Bostons lufthavn. Ni dage senere måtte et All Nippon-fly under vejs til Tokyo nødlande, da et batteri udviklede kraftig røg, som trængte ind i kabinen.
Boeing forsøgte i denne uge at sætte fart i undersøgelserne med en anmodning til det amerikanske luftfartstilsyn om tilladelse til at gennemføre prøveflyvninger med Dreamliner. Tilsynet FAA overvejer ifølge en talsmand denne anmodning.
McNerney understregede samtidig, at en løsning af problemerne med det nye fly, som 58 selskaber har afgivet 848 ordrer på, har højeste prioritet. Det skete samtidig med, at Boeing fremlagde sit regnskab for 2012, der viste et overskud på 3,9 mia. dollars efter en omsætning på 81,7 mia. dollars.