23948sdkhjf

Taxi-simulator sikrer miljørigtig kørsel

Brugen af simulatorer er ikke forbeholdt piloter, der skal lære at lande en jumbo-jet.

Brugen af simulatorer er ikke forbeholdt piloter, der skal lære at lande en jumbo-jet.



Simulatorer i uddannelsen af taxi-chauffører vinder langsomt – men sikkert – frem. Hensigten er at reducere brændstofforbruget, køre energirigtigt, give københavnerne renere luft, mindske CO2-udslippet og stille sig bedre i konkurrencen, når storkunderne vælger taxi-leverandør. Og så er der mange penge at spare. Helt op til 10 procent af udgifterne til brændstof.

Et af Storkøbenhavns ledende taxiselskaber – Amager-Øbro Taxi – besluttede for nogle måneder siden at fokusere på køre med nye teknikker, der sparer brændstof og CO2-udledning. Amager-Øbro Taxi har derfor netop haft 50 chauffører og vognmænd på simulatorkursus hos, TUC A/S i Brøndby, der er Danmarks førende inden for taxi-chaufføruddannelse og efteruddannelse.

- Amager-Øbro Taxi har haft fokus på klimaneutral taxikørsel siden 2009, hvor vi begyndte at CO2-neutralisere alt vores kørsel. Siden er vores bilparks brændstofforbrug faldet med mere end 20% gennem anvendelsen af biler med bedre brændstoføkonomi. Nu var turen kommet til en anden, meget vigtig del i relation til klimarigtig kørsel, nemlig chaufføren. Vi har knap 300 biler og har haft næsten 500 chauffører eller ca. 2/3 af vores chauffører på simulatorkursus. Besparelsen kan naturligvis ikke helt præcist gøres konkret op i kroner og ører. Men vi ved, at besparelser er der – og at den er markant, siger adm. direktør hos Amager-Øbro Taxi, Thomas R.B. Petersen.

Den positive effekt af simulatorer i køreundervisningen er ikke bare noget, der bygger på fornemmelser. Taxichaufførerne har efter simulatorkurserne hos TUC A/S besvaret et spørgeskema, der taler sit tydelige sprog om en kursusform, der giver resultater.

Hele 88 procent af chaufførerne – altså folkene med hånden på rattet – har med kurset tilegnet sig øget forståelse og viden om de miljømæssige aspekter ved taxikørsel. Samtidig er chaufførerne i lidt højere grad end vognmændene de mest inspirerede efter simulatorkurset til at bruge deres nye viden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062