Slesvig-Holsten vil have ny Femern-forbindelse
Tyskland skal finansiere ny Femernsund-bro – ellers er Femern Bælt-projektet meningsløs, mener Slesvig-Holstens ministerpræsident.
Danskerne bygger og finansierer den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Tyskland og Danmark. Men på tysk side er der store udfordringer i baglandet. Ikke mindst når det gælder forbindelsen fra det tyske fastland til Femern over Femernsund. Den 50 år gamle bro vil slet ikke kunne tage al den ekstra trafik, der kommer med den nye tunnel. Men broen er fredet og må derfor ikke udvides.
Det har fået Slesvig-Holstens ministerpræsident Torsten Albig (SPD) til at kræve, at Tysklands transportminister Peter Ramsauer tager en ny Femernsund-forbindelse med i den kommende infrastrukturplan.
Albig har sendt en prioriteret ønskeliste til Ramsauer: udvidelsen af Kieler-kanalen står øverst. Derefter følger udvidelsen af motorvejen A20 (der er en øst-vest-forbindelse udenom Hamborg) og endelig er Femernsund-forbindelsen sat på tredjepladsen. SPD, De Grønne og danske SSW står bag denne prioritering.