Idé-katalog fra Trængselskommissionen
Kommissionsformand opfordrer politikerne til at fokusere på lavest hængende frugter som bedre koordination af den kollektive trafik og grønne bølger i hovedstadstrafikken.
Formanden for Trængselskommissionen, Leo Larsen, har i dag afleveret et idékatalog til reduktion af trængslen og reduktion af luftforureningen i Hovedstadsområdet til transportminister Henrik Dam Kristensen.
De bilister, togpendlere, buspassagerer og cyklister, der endnu engang har fået prøvet deres tålmodighed i morgentrafikken kommer dog til at vente længe på mærkbare forbedringer i fremkommeligheden i og omkring København.
Det erkendte kommissionsformanden, der understregede at Trængselskommissionen først nu går i gang med at evaluere den brede vifte af mere eller mindre realistiske forslag i idékataloget. Efter planen skal kommissionen aflevere en rapport i august 2013, hvor de bedste og mest realiserbare idéer anbefales som en del af en samlet og helhedsorienteret strategi for mobiliteten i Hovedstadsområdet.
- Nu udestår der et stort arbejde med at prioritere mellem de mange tiltag og udarbejde en strategi for et sammenhængende transportsystem. I den forbindelse er kommissionen opmærksom på, at den endelige strategi skal afspejle den økonomiske verden, vi står i, sagde formanden for Trængselskommissionen Leo Larsen, der har en fortid som departementschef i Miljøministeriet og som er adm. direktør i Sund & Bælt Holding, samt Femern A/S.
- Jeg synes, at det er værd at hæfte sig ved, at der er tale om en bred vifte af idéer, herunder også tiltag, som kan gennemføres hurtigt og for forholdsvis beskedne investeringer, sagde Leo Larsen.
Hurtige gevinsterHan fremhævede to områder, hvor man hurtigt og for relativt beskedne midler kan forbedre fremkommeligheden mærkbart.
Det ene er en bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Alt for mange bus- og togpassagerer må vente unødigt længe, når de skifter fra et kollektivt transportmiddel til et andet, fordi de forskellige trafikselskaber er for dårlige til at koordinere deres køreplaner. Det svækker brugeroplevelsen i den kollektive trafik alvorligt.
Det andet område er indførelse af 'grønne bølger' på vejene i hele Hovedstadsområdet.
- Koordinering af hovedstadsområdets 1300-1400 lyssignaler er en relativt simpel opgave, der kun kræver en lille smule afgivelse af suverænitet i de involverede kommuner.
Bedre koordinering af den kollektive trafik kræver heller ikke større investeringer - kræver kun lidt afgivelse af suverænitet. Begge tiltag vil forbedre mobiliteten, sagde Leo Larsen.
Nej til afgifterTransportminister Henrik Dam Kristensen takkede for idékataloget på pressemødet i Transportministeriet. Han fastslog i samme åndedrag, at tiden ikke er til nye afgifter.
Idekataloget indeholder således også forslag om beskatning af gratis p-plads stillet til rådighed af arbejdsgiver og andre afgiftsmekanismer, der kan tvinge folk fra bilerne over i den kollektive trafik.
- Regeringen er meget skeptisk over for at øge afgiftstrykket og forringe skattefradrag for borgere og erhvervsliv for at finansiere udgifter på trafikområdet. Det gælder også tiltag som en generel forhøjelse af p-afgifter, sagde Henrik Dam Kristensen.
Kunden i centrumTransportministeren fremhævede, at der var brug for sammenhængende og borgerorienterede løsninger på trængselsudfordringerne.
- Kunden skal være i centrum. Udbyderne skal forpligtes til at sikre optimal sammenhæng i den kollektive trafik. Koordination af lysreguleringerne i Hovedstadsområdet vil også give en tiltrængt forbedring af mobiliteten. Men der er mange aktører involveret i det her - de skal blive bedre til at tænke på helheden. Det gælder også kommunerne, der ikke kun skal tænke på egne borgeres interesser, men også på borgerne i nabokommunerne, sagde Henrik Dam Kristensen, og sluttede:
- Det er også vigtigt, at vi erkender at kollektiv trafik ikke er løsningen for alle - ikke mindst borgere, der bor langt fra de større byer. Derfor er der behov for gode p-pladser ved tog-og busstationer. Det er bare ikke let at finde plads til disse p-pladser, fordi de eksisterende togstationer næsten alle er placeret i bykernen, der er vigtige og attraktive områder for erhvervsliv, borgere og kommunen. Men vi er nødt til at finde løsninger.
Læs hele idekataloget herhttp://www.trm.dk/~/media/Files/Nyheder/2013/Tr%C3%A6ngselskommissionens%20Idekatalog%207%20%20februar%202013.pdf