Kommissionsmedlem Østergaard: Der er ikke noget quick fix
Trængslen i hovedstadsområdet skal løses på mange forskellige måder - ikke alt koster penge.
Direktør i Dansk Transport & Logistik, Erik Østergaard, er optimistisk i forhold til at kunne forbedre fremkommeligheden i Hovedstadsområdet i fremtiden.
- Helt afskaffe trængslen kan vi ikke, men med de forslag der ligger nu, kan vi forbedre forholdene væsentligt, siger Østergaard, der har været formand for en af arbejdsgrupperne i Trængselskommissionen.
Han peger dog på, at der ikke bliver nogen hurtig og nem løsning:
- Det bliver et samspil af mange forskellige løsninger, som skal tages i brug.
Det egentlige sværdslag venter forude, vurderer DTL-direktøren. For mens der nu foreligger en bruttoliste over ideer, så er næste fase forbundet med en prioritering af indsatsen.
- Her begynder udfordringerne for alvor, fordi der er forskellige interesser og ideologier i forhold til, hvad man tror, er vejen frem. Problemet er, at der ikke er frit valg fra øverste hylde, idet der også mangler penge, siger Erik Østergaard.
Gode ideer til hele landetErik Østergaard forklarer således, at idekataloget indeholder lige fra gratis ideer til forslag om en havnetunnel til 25-30 milliarder kroner – og så alt det ind i mellem.
- Analysearbejdet har vist, at trængslen i hovedstadsområdet er langt mere nuanceret og kompliceret, end at det kunne have været løst ved hjælp af en betalingsring, konstaterer Østergaard.
Trængselskommissionen blev dannet i kølvandet på, at regeringen måtte droppe planerne om en trængsels- eller betalingsring udenom København.
DTL-direktøren forklarer, at ringvejene, indfaldsveje, centrum samt omkringliggende byer i Hovedstaden hver har deres problematikker at slås med.
- Der er nogle fælles træk, men der er også helt specifikke problemer, som skal løses på én måde det ene sted og på en anden måde et andet sted, forklarer han.
Det store idékatalog, der nu er samlet kan dog også bruges udenfor København, vurderer han.
- Der er en lang række ideer, som kan inspirere til løsninger af trængselsproblematikker rundt omkring i landet, mener Østergaard, og imødegår dermed kritikken fra politikere og erhvervsfolk i resten af landet, der følte sig forbigået, da Trængselskommissionen kun skulle beskæftige sig med Hovedstadsområdet.
Brug infrastrukturen bedreSet i lyset af, at der ikke står milliarder af kroner til rådighed for at komme trængslen til livs, handler det ifølge Erik Østergaard især om at bruge den nuværende infrastruktur mere optimalt.
- Det gælder blandt andet afpasningen af lyssignaler, bedre koordinering af vejarbejder og ledningsarbejde i kommunerne, bedre trafikflow i kryds mm. samt hurtigere løsning af trafikale problemer f.eks. ved udfald af lyssignaler og uheld i myldretiden, siger Erik Østergaard.