Mangelfuld mærkning af vinterdæk
EU’s mærkning af dæk med bogstaver, præcis som dem fra dit køleskab, er vildledende og mangelfuld, når det kommer til vinterdæk.
Kritikken rejses af Niclas Engstrøm, der er professor ved det svenske universitet i Luleå. Han har undersøgt, hvordan forbrugerne er stillet med EU’s dækmærkning, der trådte i kraft den 1. september 2012. Det oplyser Ingeniøren.
Mærkningen består af tre dele: Et mærke til dækkets egenskaber i vådt føre, et til brændstofeffektivitet og et til støj. Alle tre dele kører på en skala fra A til G, ligesom et køleskab, eller den bil, dækkene skal monteres på.
Men intet sted bliver forbrugerne vejledt i forhold til dækkets egenskaber i glat føre eller på is - eksempelvis dækkets evne til at bremse, eller hvor skridsikkert dækket er.
Især mærket med ‘vådt vejgreb’ kan forvirre. Niclas Engstrøm følger op:
- Der er stor risiko for, at forbrugerne vælger et dårligt vinterdæk frem for et, der rent faktisk kan bruges i glat vejr. Især fordi delen med greb i vådt føre kan forvirre. Derfor tager vi skridtet videre i Sverige og afprøver, om vi kan udvide mærkningen, udtaler Niclas Engstrøm på Luleå Universitetets hjemmeside.
Noget lignende så Trafikstyrelsen i Danmark også, at man kunne gøre. Martin Hellung-Larsen, civilingeniør i Trafikstyrelsen, forklarer:
- Det kunne være rigtig godt, hvis de danske forbrugere kunne få et særskilt mærke for dækkets greb på is. Det mangler ordningen klart i dag, når vi kigger på de nordiske lande. Derfor så Trafikstyrelsen da gerne, at man fra politisk hold gik videre med det her, siger Martin Hellung-Larsen til Ingeniøren.
På Christiansborg vil Rasmus Prehn, trafikordfører fra Socialdemokraterne, gerne gå videre med kritikken, der også berører danske bilejere.
Lige nu skal jeg have undersøgt, hvordan forholdene er i Danmark. Men som udgangspunkt er jeg da åben over for, at vi kigger det her igennem for at sikre, at forbruger ikke bliver vildledt, når de skal købe vinterdæk,« fortæller Rasmus Prehn til Ingeniøren.
Den manglende EU-mærkning i forhold til vinterdæk er også et kendt problem i dækbranchen selv. Men som udgangspunkt skal der udstikkes fælles retningslinjer for producenterne, eksempelvis fra EU-hold, før forbrugerne bliver meget klogere.
Det mener Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark.
- Jeg synes idéen om en ekstra mærkning for brugen af dæk i glat føre eller på is er god. Det mangler helt klart i dag. Omvendt bør der opstilles fælles regler for branchen, ellers bliver det hurtigt en individuel afmærkning fra producent til producent. Det duer ikke, siger Jesper Sørensen.