23948sdkhjf

Trængselskommission klar med forslag

Trængselskommissionen, der blev nedsat efter, at planerne om en betalingsring blev droppet, fremlægger i morgen sine forslag til, hvordan trængselsproblemerne i hovedstanden kan blive løst.

Trængselskommissionen, der blev nedsat efter, at planerne om en betalingsring blev droppet, fremlægger i morgen sine forslag til, hvordan trængselsproblemerne i hovedstanden kan blive løst.



Det vil ske i form af et idekatalog med en hel række af forskellige forslag. Blandt dem er bedre regulering af lyskrydsene ind mod hovedstaden, hvorved man kan øge kapaciteten på vejene med omtrent 10 procent, hvis trafiklysene bliver koordineret på tværs af kommunerne. Desuden er flere busbaner, hvor busserne kan køre for sig selv, og investeringer i cykelstier også med på listen.

Men grønne bølger og flere busbaner er ikke godt nok til at løse trængselsproblemerne, mener Lars Bolet, som er lektor på Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet.

- Den slags forslag er jo ikke langsigtede løsninger på de trængselsproblemer, der er i hovedstadsområdet. En langsigtet løsning er efter min mening en roadpricing-model, siger Lars Bolet til DR Nyheder. Ifølge ham er vejen frem, at bilisterne betaler for at bruge vejene i myldretiden.

Trængselskommissionens idekatalog skulle dog angiveligt også foreslå en sådan langsigtet løsning med en model for roadpricing. Desuden skulle en københavnsk havnetunnel og flere metrolinjer også være blandt løsningerne i kataloget.

Trængselskommissionens arbejde løber frem til august.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063