23948sdkhjf

Maersk Line slukker for sidepropeller

Containerrederiet Maersk Line har besluttet at indstille brugen af sidepropeller agter på alle skibe i E-klassen.

Containerrederiet Maersk Line har besluttet at indstille brugen af sidepropeller agter på alle skibe i E-klassen.



Det sker efter det første skib i E-klassen, Emma Maersk, blev ramt af en alvorlig læk ved en af de to sidepropeller agter. Lækken oversvømmede hele maskinrummet på den 15.000 TEU store containerskib, der er bygget på Odense Staalskibsværft. Emma Mærsks besætning nåede at sejle skibet til kaj i Port Said i Egypten, da vandet begyndte at fosse ind via den defekte sidepropel.

Maritimedanmark.dk skriver med Lloyds List som kilde, at motorrummet på Emma Mærsk er fyldt med vand i 16 meters højde. Vandet vil angiveligt kun blive pumpet ud langsomt, da rederiet ønsker at rense motorens vitale dele inden de bliver ramt af korrosion – en proces, der begynder at gå rigtigt stærkt lige så snart, der kommer luft til det saltdækkede metal.

Sidepropellerne – eller thrusterne – anvendes ved havnemanøvrer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063