Scandlines med nye byggeplaner
Scandlines tekniske personale arbejder med projektering af to nye færger til ruten mellem Gedser og Rostock.
I løbet af marts og april vil syv europæiske skibsværfter og et fra Asien blive anmodet om at afgive bud. Ifølge planerne skal færgerne være klar til drift i løbet af sommeren 2015.
- Scandlines vil aldrig overtage de to færger Berlin og København, som er befinder sig på værftet i Stralsund og er henholdsvis 90 procent og 50 procent færdige, siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines til Sjöfartstidningen.
- Uafhængig forskning viser, at færgerne vejer omkring 1200 tons for meget, og alle løsninger i forsøget på at reducere vægten har vist sig at være både dyrt og på kanten af, hvad der er teknisk muligt, så vi opsagde kontrakten og fik vores penge tilbage, fortællerPoulsgaard Søren Jensen
- Vi arbejder med to nye projekter med nye færger, hvor vi ønsker at opbygge en række nye funktioner for at optimere færgernes miljøprofil. Vi har seriøse overvejelser om at bygge færger til drift med gas eller gas-elektriske drift, men der er nogle tekniske problemer med bunkring af LNG, fortsætter Poulsgaard Søren Jensen.
Da færgerne har meget korte havneophold mellem afgangene, kræver det specialløsninger for bunkring af LNG.
- Færgerne er kun i havnen i Rostock 15 til 20 minutter på hver sejlads og det giver ikke nok tid til at tanke nok LNG. Vi overvejer derfor en mobil løsning, hvor en tank køres om bord på færgen og dereftertilsluttes færgens brændstofforsyning, siger Søren Jensen Poulsgaard.