23948sdkhjf

15.000 færre lastbiler i hovedstaden

Der er blevet meget længere mellem lastbilerne i de københavnske gader.

Der er blevet meget længere mellem lastbilerne i de københavnske gader.



Faktisk er andelen af lastbiler, som krydser Københavns kommunegrænser dagligt, faldet fra 32.000 i 2000 til godt 17.000 i 2011.

Det viser rapporten ‘Trafikken i København 2007-2011’, som Københavns Teknik og Miljøforvaltning har udarbejdet.

Faldet kan tydeligt mærkes hos direktør i Kjøbenhavns Vognmandslaug, Niels Erik Nielsen.

- Flere og flere industrier, som kræver lastbiler, er ganske enkelt forsvundet fra København de senere år. Eksempelvis er Københavns Havn jo stort set ikke en industrihavn længere, og detailhandlen er blevet bedre logistisk indrettet, siger Niels Erik Nielsen til Ingeniøren.

Trafikmålingen foretages hvert år af Københavns Kommune, og derfor kan miljøforvaltningen gå langt tilbage i tiden. Den nuværende tælling foregår i tidsrummet fra kl. 7 til 19 på udvalgte knudepunkter i København.

Brian Hansen, områdechef i Københavns Teknik og Miljøforvaltning, glæder sig over faldet. Han peger også på, at København som by er forandret, hvis man kigger på tunge industrier, der kræver meget lastbiltrafik.

- Udflytningen af visse dele af industrien fra København kan forklare noget af faldet, men ikke det hele. Vi kunne godt tænke os at vide, præcis hvilke sektorer som ikke længere bruger lastbiler - eller er blevet bedre til at udnytte dem, de har. Detailhandlen kan være en af dem, siger Brian Hansen.

Teknik og Miljøforvaltningen har i forlængelse af sin optælling bedt Cowi om at regne på, hvordan faldet kan forklares. Blandt andet nævnes detailområdet som en af de brancher, som logistisk set har skåret ned på brugen af lastbiler. Cowis rapport forventes at ligge klar i midten af februar 2013.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078