Udenlandske lastvogne generer den norske trafik
Den norske vognmandsforening NLF har listet en række uheld med udenlandske lastvogne op fra landets aviser, på det som NLF kalder ”en almindelig vinterdag på norske veje”.
Der er ingen tvivl om, at de udenlandske lastvogne på grund af dårlig eller manglende udstyr og chaufførernes manglende kendskab til ekstrem vinterkørsel, klarer sig rigtig dårligt på de norske vinterveje. Her er listen:
Et vogntog sad fast meddelte NRK Troms og Finmark (Radio), et lettisk vogntog spærrede vejen og vogntoget blevet taget i forvaring af politiet, eftersom chaufføren ikke kunne betale for bjergningen.
Avisen Nordlys skrev om at Vegvesenets folk måtte rydde op efter et kaos med flere vogntog ved Vegvesenets kontrol på E6 og E8 ved E8 Nordkjosbotn. Der var to udenlandske vogntog som ikke kunne køre op ad bakken på grund af at de havde kørt snekæderne i stykker.
Bergens Tidende berettede skrev om lange køer efter at et udenlandsk sættevognstog havde fået problemer og blev stående så trafikken blev spærret lige udenfor Bergens centrum.
I Nordnorge kunne avisen Nye Troms meddele at et udenlandsk sættevognstog, som ikke kunne køre op af bakken på Rustahøgda, medførte så store problemer, at militærpolitiet og politiet kom til stede og måtte dirigere trafikken.
Namdalsavisen skrev om et udenlandsk vogntog, som sad fast på bakken ved Finnehøgda og som dermed spærrede en af kørebanerne.
Et polsk vogntog sad fast og skabte problemer skrev Kragerø Blad Vestmar og poltiet og en bjergningsvogn måtte rykke ud til Henneseidbakkene ved 356 i Drangedal for at rydde op efter det polskregistrerede vogntog, som delvist spærrede vejen.
En udenlandsk lastvogn spærrede E6 i den sydgående kørebane ved Fossbakken skrev Troms Folkeblad.
Avisa Nordland skrev om et udenlandsk sættevognstog som spærrede Riksvei 77 ved Junkerdalsura, hvor personbilerne dog kunne køre forbi.
Et polskregistreret sættevognstog, der transporterede møbler, blev standset af politiet og anmode om at lægge snekæder på trækhjulene, efter at vogntoget i længere tid havde sneglet sig af sted med 20 til 30 km/t.
Det er således ikke så få uheldige episoder de udenlandske lastvogne giver anledning til i Norge i løbet af en enkelt vinterdag.
Som det ses er vejene i Norge under vintertiden ofte glatte på grund af is og sne og kan derfor være en stor udfordring for specielt ”europavogntog” med toakslede trækkere og treakslede sættevogne.