Stor-fusion giver problemer på direktions-gangen
Fusionen mellem American Airlines og US Airways er meget tæt på at falde på plads.
Den sidste hurdle er spørgsmålet om, hvad American Airlines’ direktør skal lave i det nye selskab.
Det skriver flere internationale medier.
Den eneste større tilbageværende hurdle er hvilken rolle American Airlines’ nuværende koncernchef skal spille, når American Airlines og US Airways fusioneres.
American Airlines gik i betalingsstandsning i slutningen af november 2011 og søgte ind under den særlige amerikanske ”kapitel 11”-ordning, der giver et selskab mulighed for at rekonstruere sig selv i ly for kreditorerne.
Det langt mindre US Airways meldte sig i foråret sidste år på banen og erklærede sig villige til at fusionere med et nyt og rekonstrueret American Airlines.
US Airways’ koncernchef, Doug Parker, har fra starten slået fast, at han forventer at blive koncernchef i det nye selskab. Bestyrelsen i American Airlines er godt tilfreds med selskabets koncernchef Tom Horton, som har ledet processen med at rekonstruere selskabet. American Airlines’ fagforeninger og kreditorer er imidlertid skeptiske over for Horton på grund af hans noget anstrengte forhold til medarbejderne.
Derfor undersøger parterne nu hvilken rolle Horton kan spille i det nye selskab som alle kan acceptere. Det er ifølge Reuters den sidste store hurdle på vejen mod megafusionen.