Et tiltrængt sporskifte i EU imødekommer kunderne
Så længe, vi kan huske, har DSB fragtet os på vores rejse mellem København og Aarhus. Sådan behøver det ikke nødvendigvis at være i fremtiden.
Igår præsenterede Kommissionen nemlig en jernbanepakke, der skal omstrukturere EUs jernbaner igennem en gennemgribende liberalisering.
Blandt andet skal Det Europæiske Jernbaneagentur i fremtiden have beføjelser til at udstede EU-dækkende tilladelser og sikkerhedscertifikater til operatørerne i de enkelte lande. Procedurer, der hidtil har ligget hos det enkelte medlemsland. Samtidig bliver der i forslaget lagt op til, at de nationale markeder for passagertransport åbnes for nye operatører og nye tjenester fra 2019. Det kan betyde, at DSB-logoet bliver skiftet ud med f.eks. det tyske DB-logo, når vi fremover sætter os på toget og rejser mellem København - Aarhus.
MEP Anne E. Jensen (V) imødekommer forslaget og kalder det for et tiltrængt sporskifte.
- Jernbanerne står i mange af EU’s medlemslande over for stagnation eller tilbagegang. Det vil derfor fremme innovation og effektivitet, hvis EU’s jernbaner bliver sendt i udbud, og det vil i sidste ende komme kunderne til gavn igennem flere valgmuligheder, bedre tjenester og lavere priser.
Kommissionens forslag skal til debat i både Europa-Parlamentet og medlemsstaternes regeringer, før de vedtages.
Stopper i EUAnne E. Jensen stopper i Bruxelles i 2014, når den nuværende valgperiode udløber.
Og hun har ikke planer om at blive i europæisk politik. I stedet vil hun være lokalpolitiker i Kalundborg, og hun opstiller derfor til kommunalvalget i november, skriver dagbladet Nordvestnyt.
Anne E. Jensen har været medlem af Europa-Parlamentet siden 1999. Den kommende lokalpolitiker har inden sin politiske karriere blandt andet været cheføkonom i Privatbanken og senere Unibank i ni år frem til 1994.
Derefter blev hun direktør i Dansk Arbejdsgiverforening i to år. Og inden Anne E. Jensen gik ind i politik, nåede hun at være ansvarshavende chefredaktør på Berlingske Tidende fra 1996 til 1998.