Stærkt brug for øget konkurrence på baneområdet
Dansk Erhverv støtter EU-tiltaget om øget udlicitering af banerne.
Europas jernbaner har længe været nødlidende og præget af forældet, stiv national lovgivning, manglende vedligeholdelse og vidt forskellige standarder landene imellem.
Dansk Erhverv støtter øget konkurrence også på baneområdet. Det nytter dog ikke blot at kaste alle kort op i luften på én gang. Skinnerne skal blive på offentlige hænder og staten må ikke ende med en række urentable strækninger som skatteyderne skal betale, påpeger erhvervsorganisationen.
- Jernbanens store styrker er dels nærtransport af pendlere i og mellem de store byer, dels fjerntransport af gods. Pendlerne kan have stor gavn af øget konkurrence på området, men vi slipper hverken nu eller på sigt for statslig indblanding, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv peger på, at cirka 50 procent af en prisen for en tog- eller busbillet er finansieret af skatteyderne, og at selve skinnerne er 100 procent ejet af staten.
- Det giver mening, så længe banen løfter en samfundsopgave og blandt andet sikrer, at vejene omkring de store danske byer ikke sander fuldstændig til i biltrafik. Til gengæld behøver det ikke nødvendigvis være DSB, der løfter denne opgave. DSB skal gives ordentlige betingelser at møde konkurrencen på, men det vil samtidig være sundt for virksomheden at blive pustet i nakken af andre operatører, siger Jesper Højte Stenbæk.