23948sdkhjf

Skift politik eller gå, Mette F!

Fællens debatindlæg fra vognmand og V-folketingskandidat kritiserer regeringens erhvervspolitik.

Fællens debatindlæg fra vognmand og V-folketingskandidat kritiserer regeringens erhvervspolitik.



Af Kristian Andersen, folketingskandidat (V) i Nordjylland, Johs. V. Jensens Vej 40, Aalborg SV, og Per Jeppesen, vognmand, Fristrupvej 166, Aabybro

Det er godt, at beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) har fundet ud af, at der skal være produktions-erhverv i Danmark. Det siger hun jo, at hun ønsker. Og vi gør det samme.

Uden produktions-erhverv i Danmark bliver der heller ingen forskning eller udvikling tilbage. Det viser erfaringen med al tydelighed. Derfor er det godt, beskæftigelsesministeren nu mener det samme som os.

Men vi undrer os: For virkeligheden er jo, at Mette Frederiksen og resten af regeringen med nye skatter og afgifter fordyrer erhvervs-aktivitet i Danmark så meget, at produktions-erhvervene flytter ud - eller bare lukker ned.

Det er hverken en trussel eller en påstand. Det er hverdag i det land, som Mette Frederiksen regerer.

Finansloven for 2013 blev vedtaget alene med Enhedslisten, hvor man ganske vist fjernede nogle afgifter på fedt og sukker, men finansierede det med nye skatter, som samtidig skader væksten. Til trods for, at regeringen havde et alternativ - nemlig en finanslov med Venstre, hvor vi i fællesskab med en erhvervskattepakke, kunne skabe optimisme og nye arbejdspladser i Danmark.

Lastbilafgift

Det seneste eksempel jo den nye lastbilafgift, der syv-dobler de nuværende afgifter for at køre med lastbiler på de danske veje. Det er en afgift, som regeringen stædigt fastholder, selv om transporterhvervet ligger i voldsom konkurrence - og den nye afgift vil have særligt negative konsekvenser for erhvervsudvikling og beskæftigelse i Nordjylland.

Den nye lastbilafgift bliver en ny betalingsring - vendt mod nordjyderne og nordjysk erhvervsliv.

Lastbilafgiften gør det klart dyrere at være forbruger i Nordjylland og at drive virksomhed i Nordjylland. Lastbilafgifter kommer derfor til at forstærke en udflytning fra Nordjylland.

Nordjylland er i forvejen ramt voldsomt af regeringens randzoner. Det miljøfaglige grundlag for randzonerne er smuldret totalt, men regeringen fastholder, at de skal indføres - og det rammer især Nordjylland, hvor vi levere en femtedel af hele landets fødevareproduktion, og hvor 20 procent af beskæftigelsen er relateret til fødevareerhvervet og følgeindustrierne.

Alene randzonerne koster tusinder af nordjyske jobs.

Også på nationalt plan er regeringens syv-dobling af de nuværende afgifter på de danske veje et problem: Efter en række andre skattestigninger, og i en tid, hvor Danmark mangler arbejdspladser og dansk erhvervsliv i det hele taget kæmper med en dårlig konkurrenceevne, vil regeringen gøre det dyrere at drive virksomhed i Danmark.

Med lastbilafgiften sætter regeringen gang i en stor udflagning af det danske transporterhverv, så fremtidens transport i høj grad bliver udført af udenlandske firmaer og medarbejdere.

Den er samtidig er alvorligt brud på statsminister Helle Thorning-Schmidts løfte på Dansk Industris topmøde om, at nu skulle være slut med nye skatter og afgifter på dansk erhvervsliv. Regeringen gør det modsatte.

Mette Frederiksen og regeringen kan ikke fortsætte en politik, som gør forholdene for produktions-erhvervene i Danmark så umulige, at flere og flere flytter ud eller lukker ned, og samtidig sige, at man ønsker, at vi skal have flere produktions-arbejdspladser i Danmark.

Mette Frederiksen bør skifte politik eller træde tilbage. Uden erhverv er der ingen velfærd at fordele.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078