23948sdkhjf

Sikkerhed har top-prioritet hos Bevola

I forbindelse med FDM’s og ADAC’s test, at lastbilernes underkøringskofangere er for svage til at standse en bil, der kører op bag i lastbilen, undrer det Bevola, at der ikke før er blevet ændret på disse underkøringskofangere.

I forbindelse med FDM’s og ADAC’s test, at lastbilernes underkøringskofangere er for svage til at standse en bil, der kører op bag i lastbilen, undrer det Bevola, at der ikke før er blevet ændret på disse underkøringskofangere.



Ringsted-virksomheden, som er Nordens største forhandler og producent af opbygningskomponenter til lastbiler, hængere og trailere, har siden lovkravet sørget for, at produkterne lever op til både direktiver og love - herunder også underkøringskofangere.

- Hos Bevola har man i mange år set det som en naturlig del af produktionen at kunne stå inde for sikkerheden i komponenterne, siger divisionschef og ingeniør Leonard Jensen Vejlsøe.

Artiklen fra FDM - i samarbejde med ADAC – beskriver, at EU i 2007 indførte et krav om, at alle lastbiler og lastvognstrailere skulle forsynes med sikkerhed mod underkøring, således at personbiler ikke kunne køre ind under lastbilen eller traileren ved kollision.

Det har imidlertid været et krav fra EU siden sidste halvdel af firserne, men i 2007 kom der skærpede krav med hensyn til styrke. Blandt andet skulle prøvningsbelastningerne nogle steder forøges med 100%.

- Bevola producerer underkøringskofangere både i aluminium og stål. Efter konstruktionen bliver underkøringskofangere afprøvet på en anerkendt prøvningsinstitution, og leveres derfor med prøvningscertifikater. Aluminiumkofangere er fremstillet af aluminium med høj styrke, ligesom stålkofangere er fremstillet i højtryk-stål, forklarer divisionschef og ingeniør Leonard Jensen Vejlsøe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07