EU forhindrer fusion for pakketransport
Det var nok fornuftigt, at UPS allerede for et par uger siden meddelte, at en fusion med TNT blev skrinlagt.
UPS var trætte af, at EU’s konkurrencemyndigheder trak sagen i langdrag – og koncernens ledelse var også overbevist om, at EU’s svar ville blive et nej.
Og det kommer til at stå til troende.
EU vil nemlig ikke tillade en planlagt fusion mellem pakketransportfirmaerne.
Ifølge EU's konkurrencekommissær, Joaquín Almunia, ville UPS' overtagelse af TNT i 15 EU-lande - deriblandt Danmark - føre til en alt for dominerende spiller på markedet for ekspreslevering af småpakker.
En fusion ville flere steder betyde, at kunderne kun ville have to eller tre udbydere at vælge imellem - og i flere lande med giganten DHL som eneste alternativ til den nye virksomhed.
- Mange virksomheder, der er aktive i EU's indre marked, har brug for at sende småpakker til andre EU-lande med garanti for, at pakkerne bliver leveret næste dag.
- Det kræver adgang til pålidelig service, der er til at betale, og som opfylder deres behov, siger konkurrencekommissær Almunia onsdag i en pressemeddelelse.
- De pågældende virksomheder ville lide direkte skade som følge af UPS' overtagelse af TNT, fordi en overtagelse ville have ført til et markant reduceret valg mellem leverandører - og formentlig have ført til prisstigninger, siger Almunia.
følge EU-Kommissionen er der kun fire aktører på markedet for integreret pakketransport i Europa - altså transport, der både går videre ud i verden, og som går både via luften og landjorden.
Ud over UPS, TNT og DHL er det FedEx, som er markant mindre end resten.
De 15 lande, der ville stå uden reel konkurrence, hvis fusionen blev gennemført, er Bulgarien, Tjekkiet, Danmark, Estland, Finland, Ungarn, Letland, Litauen, Malta, Holland, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien og Sverige.