Hovedstadskommuner enige om trængselsløsninger
Flertal af kommunerne i hovedstadsområdet har fremsendt en række – ganske kostbare – løsningsforslag til Trængselskommissionen.
Mere Metro, flere letbaner og en havnetunnel øst om København står på ønskelisten hos de 14 hovedstadskommuner, der i enighed har sendt deres anbefalinger til regeringens Trængselskommission, som i næste uge ventes at aflevere et idé-katalog til regeringen.
Oven i de mange milliarder dyre ønsker om mere metro, letbane og havnetunnel indeholder de 14 hovedstadskommuners ønskeliste også forslag om en række forbedringer af infrastrukturen og den kollektive trafik. Ønsker som alene vil koste et 2-cifret milliardbeløb.
- Trafikordførerne fra Folketinget spurgte bagefter, hvorfor vi aldrig er enige i hovedstadsområdet og henviste til Jylland, hvor de gennem enighed er kommet langt med store trafikinvesteringer. Så vi inviterede de kommuner, der er i gang med store investeringer i blandt andet letbane på Vestegnen, og vi er selv i gang med metroen, siger overborgmester Frank Jensen (S), Københavns Kommune, til Berlingske.
Den usædvanlige kommunale konsensus er dog ikke fuldstændig – hverken Gentofte Kommune eller Region Hovedstaden er med i kredsen af enige borgmestre.
I Gentofte Kommune frygter borgmester Hans Toft (K), at den foreslåede havnetunnel – der forbinder Lyngbymotorvejen med Amagermotorveje – vil medføre en drastisk stigning i trafikken gennem Gentofte Kommune.
- Vi vil ikke bare se på, at man eksporterer de københavnske trafikproblemer ud til os, siger Hans Toft til Berlingske.
Han fremhæver, at trængselsforslagene fra de 14 hovedstadskommuner kun løser trafikale problemer i København og vest og syd for hovedstaden.
Heller ikke formanden for Region Hovedstaden, Vibeke Storm Rasmussen (S) er begejstret. Hun mener, at en havnetunnel kun vil bidrage til at løse trængslen i hele hovedstadsregionen, hvis der samtidig anlægges en Ring 5.
- Du er nødt til at se ikke bare på midtbyen, men på en større helhed, advarer Vibeke Storm Rasmussen ifølge Berlingske.
Formanden for Trængselskommissionen Leo Larsen og transportminister Henrik Dam Kristensen fremhævede, hver for sig, tidligere i denne uge på en konference i Ingeniørhuset i København, at der ikke er midler til større infrastrukturbudgetter mange år frem i tiden.